jak pomoci
renata
dobry den,meho bratra pritelkyne bere drogy8pervitin) delsi dobu pred porodem drive,a ted zacala znova cca rok a pul,maji malyho syna 2 roky.situace uz je nesnesitelna,muj bratr pracuje ale maji dost dluhu tedy on ma pujcku a auto zatimco ona jeji cely prijem jde na dluhy ale to neni vse zhorsuje se to,hadaji se, perou se delaji si naschvali.,nevim jak jim pomoct myslim ze by mela jit na leceni ale to ona nechce nebo je i jiny zpusob jak jim pomoct.?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je vcelku pochopitelné, že rodinnou situaci svého bratra vnímáte jako neúnosnou, zvláště s ohledem na dvouleté dítě, a ráda byste byla nápomocna. Bohužel se obávám, že iniciativa v tomto směru musí přijít především od bratra a jeho přítelkyně. Ať už se to týká léčby závislosti či řešení finančních či dalších problémů. Zkuste si s bratrem o tom promluvit, zeptat se jeho, jak a s čím byste jim mohla pomoci a určitě jim doporučte, aby vyhledali odbornou pomoc. Pokud by se rodinné prostředí v budoucnu nějak nestabilizovalo, (což v případě, že švagrová bude nadále pervitin užívat je pravděpodobné), nelze vyloučit, že by mohli mít i problémy se sociálkou a syn by jim dokonce mohl být odebrán z péče. Je to samozřejmě krajní řešení, o celkové situaci v rodině bratra z vašeho dotazu vím jen málo, ale stává se to. Zkuste bratra nasměrovat na odbornou pomoc, ideální by bylo, kdyby se jeho přítelkyni povedlo přesvědčit k léčbě. (Předpokládám, že bratr pervitin neužívá). Vzhledem k tomu, že má malé dítě, byl by vhodný nějaký intenzivní ambulantní kontakt, ale v případě zájmu by mohla nastoupit i pobytovou léčbu v Terapeutické komunitě Karlov SANANIM, která se specializuje na léčbu závislých matek, kdy během celé léčby mohou mít děti u sebe v komunitě. Ale to závisí především na bratrově přítelkyni. Nepíšete, kde váš bratr bydlí, ale nejschůdnější by pro začátek bylo, aby se obrátili na nejbližší kontaktní centrum. Ať už v případě předléčebného poradenství přítelkyně a nebo, pokud ona nebude mít o léčbu zájem, když se na kontaktní centrum obrátí váš bratr a v rámci osobní konzultace se poradí, jak přítelkyni motivovat k pozitivním změnám i léčbě a jak se situací celkově naložit. Adresář kontaktních center s vyhledáváním dle regionu najdete např. na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.
Ale jak již jsem psala výše, zaléží především na tom, jak se k věci postaví bratr a jeho přítelkyně. Vy s ním můžete probrat, jak situaci vnímáte a jaká rizika do budoucna hrozí, pokud se nezmění. Případně se můžete na kontaktní centrum obrátit i vy sama a problém probrat osobně. Služby a poradenství jsou určeny jak uživatelům drog tak jejich rodinám a jsou poskytovány bezplatně.
Přeji hodně štěstí.