návštěva centra
Kaja
Dobrý den,
Jsem jedna z těch šťastných, který tvrdou drogu zkusil a po zážitku , kdy jsem nemohla spát a viděla vše jakoby žlutě , si řekla už nikdy. Bohužel v mém ročníku 1984 většina mých kamarádů na tvrdých drogách jela a zřejmě stále jede. Ale prosím, obracím se na vás s prosbou. Pročítala jsem vaši poradnu, dotazů ohledně problémů v rodině je hodně, i přesto bych se se ráda poradila s mým, vlastně problémem naši rodiny. Bratr (26let) jede na pervitinu cca 4 roky. Rodiče se to „oficiálně“ dozvěděli před nedávnem, kdy bratr řídil pod vlivem drog a byl mu odebrán ŘP. Ač jsem si myslela, že bratr bude mít snahu a hlavně chtíč problém drogy řešit, nestalo se tak. Nedbá o svůj zevnějšek, nehledá si práci (dělá sezonní práci a končí) bez ŘP těžko nějakou sežene, nerespektuje doma žádné podmínky, doma má veškerý servis. V tom bude ten největší problém. Rodiče se mu ale snažili psychicky pomoct, neodsoudit ho hned a snažit se s ním problém řešit. Myslím, že ale toho bratr jen využívá.Naši sice tvrdí, že pokud nebude respektovat pravidla vyhodí ho, ale pokaždé když tak nastane seřvou ho a to je vše. Vím, že jsou dvě možnosti, opravdu bráchu vyhodit na ulici a nebo jít se léčit. Kterou si vybere je zřejmě asi jen na něm. Prosím jak vypadá přibližně první návštěva v drogovém centru? Myslím, že brácha má problém s komunikací, velmi nízké sebevědomí. Je to spíše forma dotazníků nebo musí začít o sobě sám mluvit. Chtěla bych mu to přiblížit, co ho čeká… Sestře se svěřil, že by i šel. Ale u něj je to každý den jinak.
Moc děkuji za odpověd

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Kájo, je fajn, že zkoušite pro bratra zjistit informace o návštěvě odborných zařízení a tím mu ulehčit první zkontaktování.
Jak jste sama napsala asi nejdůležitějším faktorem bude ochota bratra zajít se někam poradit. Ne vždy toto rozhodnutí přetrvává. Možná by pomohlo bratrovi, zda Vy nebo někdo jiný, komu bratr důvěřuje, ho doprovodil do takového zařízení. Můžete být i částečně přítomna pohovoru, záleží pouze na dohodě.
Pokud se bratr rozhodne doporučila bych se do některého centra nejdříve tel.ozvat a objednat se na daný termín. Většinou se jedná o kontaktní centra pro drogově závislé, která mimo jiné nabízí právě poradenství. K-centra mohou pomoci v zařízení léčby, jak ambulantní, tak i ústavní. Pokud jste z Prahy, K-centrum sídlí na Praze 5, ul. Na Skalce 15, tel. 283 872 186, příp. se můžete podívat na www.sananim.cz. Mimopražská zařízení najdete v odkazech na www.drogy- info.cz, kde je seznam poradenských a léčebných zařízení.
Sezení probíhá s jedním pracovníkem, trvá cca 1 hod. Při první návštěvě jde hlavně o zmapování situace. Na základě toho pak může pracovník doporučit další kroky, vhodnou léčbu. Sezení je formou společné komunikace mezi pracovníkem a klientem. Nevyplňují se žádné dotazníky. Není potřeba nahlašovat hned veškeré své údaje. Je zaručena anonymita, sdělené informace se bez souhlasu dotyčné osoby nikomu dalšímu neposkytují. V případě, že by se bratr rozhodl k řešení svého drog.problému, dochází na další konzultace. Sezení jsou bezplatná.
V každém případě bych Vám, příp.někomu jinému z rodiny, ráda nabídla i kontakt na Poradnu pro rodiče, kde se můžete v první řadě individuálně poradit nebo sdílet problémy při skupinové terapii s ostatními rodiči a jinak blízkými lidmi tel.284 824 234. Držím Vám palce, aby Vaše pomoc měla zdárný výsledek.