alkoholismus
cizinka
Dobry den, muj pritel je alkoholik a ja nevim jak na nej. On je cizinec a zijeme v zahranici. On je mladsi nez ja. Kdyz jsme se seznamili, tak mi rikal, ze ma problem s alkoholem. Me to prislo jako hloupost, ze by mel problem s alkoholem, protoze ikdyz se obcas napil, tak ne kazdy den. A ja jsem v te dobe zrovna odesla z nudneho vztahu, takze party a bary pro me byly prijemnou zmenou. A take kdyz se pritel opil tak mel vetsinou opileckou depresi, takze byl ke me hrozne mily a zboznoval me skoro vic nez kdyz byl strizlivy. Nicmene po case me alkoholove oslavy prestaly bavit a zacali mi lezt na nervy. Abych byla presna,tak kdyz jdeme do baru v patek a v sobotu a popijem, tak v pohode, ale byt opili pres tyden? Muj pritel je v kapele a skoro vsichni ostatni clenove kapely jsou alkoholici, takze je tezke pro nej aby nepil, tedy abych to podala spravne nema problem nektere dny nepit vubec, ale kdyz uz zacne pit, tak vetsinou nevi kdy prestat. Uz jsem mu nekolikrat rekla, ze mi to vadi a ze tim nici i sebe a i on sam to vidi, ze ma problem a chce s tim neco delat, ale prijde mi ze tady (severske malomesto v Kanade), kde kazdy druhy je alkoholik, v zime je porad tma a az -40, a jeho kamaradi jsou alkoholici, se tezko da prestat pit. Nicmene, protoze me tady ta zima nebavi a chci priteli pomoct, odlitame za 12 dni do Indie na 4 mesice, kde se chceme venovat, joze, taichi, zkusit nove vodni sporty, venovat se hudbe a hlavne pro nej prestat pit. Pripada mi, ze tohle je nase posledni nadeje, protoze idkyz ho miluju, sebe miluju taky a nechci zit a mit jednou deti s alkoholikem. Myslite, ze je tohle dobry pristup? Muzete mi dat nejake tipy, jak ho motivovat k jinym cinnostem nez alkoholu? Mam byt \"policajt\" a kontrolovat, zde pije nebo ne? Mam byt tolerantni nebo mu rict, ze to je nase posledni sance? Diky moc za rady.
Jeste poznamka- ja jsem univerzitne vzdelana, vydelavam mnohem vic nez pritel- myslite, ze to ma vliv na jeho piti take? dik

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
změna prostředí bývá poměrně dobrý nápad. Závislého vytrhne nejen z denodenní rutiny, ale i od pijících přátel a z prostředí, kde přesně ví, kam zajít a kdy, aby se napil. Změní se okolí, situace, lidé, všechno. Vámi plánovaná změna je hodně radikální, mohlo by to mít efekt. Důležité ale je, jestli se přítel alkoholu chce zbavit, pak to má šanci. Pak také, na čem jste se dohodli. Bude abstinovat zcela? Nebo bude pít omezeně? Nepíšete moc podrobností, ale pro opravdového alkoholika je to obvykle nemožné. Pokud nemá pít vůbec, pak to bude vyžadovat i po Vás určitou oběť - abstinenci. Měla byste s ním, alespoň ze začátku, tzv. držet basu.
Co se týče kontroly, je to těžké. Když bude chtít pít, bude. Můžete mu ale pomoci tím, že budete vybírat místa, kde se příliš nepije.
Jestli jste přesvědčená, že je tohle poslední šance, pak by to měl vědět. Říct to ale jen jako planou výhrůžku nemá smysl.
Při odvykání jsou ještě podstatné minimálně dvě věci - co člověka k alkoholu vede a doléčování. To první souvisí s Vaší doměnkou, jak moc příteli vadí, že jste vzdělanější a víc vyděláváte. Může a nemusí, to ví jen on. Důvodů, proč pije bude ale zřejmě víc. Ty by měl postupně zkusit řešit, nejlépe v terapii. To souvisí s ruhým, tedy doléčováním. Změna prostředí je dobrá, ale po návratu je velmi lehké sklouznout zpět. Proto je třeba doléčování, tedy odborná ambulantní péče, psychoterapie, která pomůže nastavenou změnu udržet. Není totiž těžké přestat pít, ale znovu nezačít.
Přeji hodně štěstí, ať se Vám daří na cestách i ve vztahu.