závislost - léky
Bezradná
Dobrý den,
jsem bezradná. Žiju s přítelem 2 roky. Vím, že v minulosti bral asi rok pervitin, ale jen víkendově. Tvrdil, že přestal, ještě než jsme se poznali. Já jsem se s drogama nikdy nesetkala, jen s \"trávou\". Teď je podle mě závislý na lécích. Vždycky jsme se hádali už jen když si vzal třeba parelen, prostě mu nevěřím a mám strach, že zase do něčeho spadne. Teď jsem si všimla trochu změny v chování a zúžených zorniček. Nakonec se moje podezření potvrdilo a našla jsem mu schované prázdné plata od Tralgitu. Tvrdil, že už to je staré. Ale i kdyby tak to předemnou schvovával a ty zorničky neměl zúžené z ničeho. Myslím, že lže.
Prosím o radu, co mám dělat, jak se chovat. Chtěla bych mu pomoct, ale on závislost nepřiznává. Mám koupit test?
Měli jsme společné plány, ale teď nevím jak dál. Děkuji
D.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Tralgit obsahuje účinnou látku tramadol, tedy opiát. Opravdu na něj tedy vzniká závislost a opravdu zpúsobuje zúžení zorniček. Samozřejmě to samotné nestačí jako důkaz, ale je dost možné, že se namýlíte. Testy sami o sobě nic moc neřeší. Pozitivní by byly jen pár dní po užití. K tomu jsou to testy z moči, aby jste si byla jistá, musela byste přítele kontrolovat na WC. Myslím, že to celé kolem testů je natolik nedůstojná situace, že do vztahu dvou dospělých lidí nepatří.
Pokud přítel závislost ani jiné problémy neuznává, stejně by Vám to asi nebylo k ničemu. Věděla byste, že máte pravdu, ale co s tím? Teď jde o to domluvit se společně, jestli jste schopni najít řešení přijatelné pro oba. Pro Vás to znamená určit si priority, co je pro Vás ještě přijatelné, co už ne. Abyste se mohla lépe rozhodovat a utřídit si myšlenky, doporučovala bych navštívit osobně odbornou pomoc, kde byste celou situaci mohla podrobně probrat a zvážit všechna pro a proti. Můžete se obrátit např. na organizaci Modrý kříž (www.modrykriz.org).