jak zjistit pravdu
jenda
Dobrý den,mám podezření,že má dcera(19 let)užívá najaké drogy.Pročítala jsem si první příznaky a myslím,že má téměř všechny.Nevysvětlitelné chování,odmítání chodit do školy,lhaní,červené oči,rozšířené zorničky popraskané rty,někdy třes rukou,malé krádeže (doma)....koupila jsem test,ale odmítá mi dát moč.Cítí se dotčená,že si to o ní myslím.Nechci jí ublížit,křivým obviněním,ale jak k ní přistupovat,aby mluvila pravdu.Chci jí pomoct......už nevím co dělat,jsem z toho už totálně vyčerpaná.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
není se co divit, že jste ze situace vyčerpaná. Jistě to pro vás není jednoduché a pochopitelně byste ráda měla jistotu, jak na tom dcera je. Z vašeho popisu to skutečně vypadá, že dcera nějaké drogy užívá, i když samozřejmě stoprocentně to takto přes internet potvrdit nelze. Pokud se týká toho testu - vzhledem k tomu, že je dospělá, asi ji těžko můžete nějak donutit, aby vám moč odvzdala. Nehledě na to, že testování (ať už s pozitivním nebo negativním výsledkem) by problém jako celek stejně nevyřešilo. Chtělo by se spíše zaměřit na chování dcery a její fungování v běžném životě. I když je plnoletá, předpokládám, že studuje, bydlí u vás a vy ji živíte. Máte tedy plné právo od ní vyžadovat, aby respektovala vámi nastavená pravidla. To znamená, aby do školy chodila a přiměřeně prospívala (a nebo si našla zaměstnání), pomáhala s domácností, dodržovala to, na čem se dohodnete a chovala se zodpovědně. Rozhodně nelze tolerovat, aby doma kradla, byť by se jednalo o drobnosti. Určitě je třeba tyto pravidla jasně definovat a současně definovat také sankce, které budou následovat při jejich porušení.
Nevím, zda jste si již zkoušela v klidu s dcerou na téma jejího chování a svých obav promluvit. Nemám teď na mysli to, že jste jí chtěla udělat test z moči, který odmítla, ale o problematické situaci a vzájemném soužití celkově. V každém případě by bylo dobré, abyste teď na to všechno nezůstávala sama a zašla se o dalších krocích poradit osobně za odborníky, kteří se na tuto problematiku specializují. V takovýchto potížích je určitě cenná profesionální a nestranná opora, kterou si jistě zasloužíte, navíc se budete moci v problému lépe zorientovat a zvolit optimální postup, který by měl pozitivní výsledky. Bohužel nepíšete, kde bydlíte, takže vám nemůžu konkrétní zařízení doporučit. V případě zájmu se můžete obrátit na nejbližší kontaktní centrum ve vašem regionu, poskytují poradenství a pomoc nejen závislým, ale zpravidla i jejich rodinám a blízkým. Služby jsou bezplatné a lze je využít i anonymně. Adresář kontaktních center v ČR s vyhledáváním naleznete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Nebo nám znovu napište.
Také bych vám doporučila pročíst rubriku Pro rodiče a blízké na těchto stránkách
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Najdete tam poměrně obsáhle zpracovanou problematiku testování v rodině, ale také rady a doporučení jak postupovat při řešení potíží, které vás teď trápí.
Přeji hodně štěstí a sil a věřím, že se nakonec všechno v dobré obrátí.
PS: Rozhodně se neostýchejte, co se týče vyhledání odborné pomoci a osobní konzultace. Nejste zdaleka jediný rodič, který něco podobného řeší. Netřeba to vnímat jako své osobní selhání nebo nějakou "ostudu". Takovéto věci se stávají poměrně často a je třeba si pokud možno zachovat  chladnou hlavu a odstup a nepodléhat zbytečně panice nebo beznaději.