Hranice alkoholismu
adrims
Dobrý den,
mám dotaz, jaké byste mi doporučili řešení. Můj partner (28 let, jsme spolu tři roky) má rád alkohol a pokud se k němu dostane, je pro něj těžké udržet si míru. Na druhou stranu je pravda, že chodí \"na pivo\" maximálně jednou týdně, většinou i méně často a snaží se kvůli mě s tím něco dělat - dát si mezi pivy aspoň nějaké nealko, pít pomaleji, nechodit na pivo před směnou (pracuje ve veřejné dopravě).
Naopak já (27 let) mám takový problém, že mě se motající, mumlající, mžourající a občas znečišťující se partner neskonale hnusí (moje maminka si našla v mých 15 letech přítele, který je na tom dost podobně).
Vyplývají z toho situace, kdy se strašně hádáme, on se uráží, ale já se cítím oprávněná. Ještě navíc je palice dubová a dělá věci natruc, takže jakmile jednou projevím nedůvěru předem, můžu se vsadit, že přijde domů skoro až po čtyřech.
Náš vztah je jinak skvělý, je to úžasný, pečující partner, ale problém s alkoholem narušuje důvěru na obou stranách a samozřejmě také vzbuzuje obavy v tom, jestli to má do budoucna cenu. Po určitou dobu jsme byli schopni na tom nějak zapracovat a hádky se nekonaly, ale právě teď se to vrací do starých kolejí a jsme v situaci, kdy řešíme, jestli spolu zůstat nebo se rozejít, protože nevíme, jestli má náš problém nějaké řešení.
Proto se chci zeptat, jestli existuje někdo, kdo mi bude moct říct, jestli tu náběh na nějaký skutečný problém doopravdy je a nebo někdo, kdo mi prostě řekne, že jsem zbytečně hysterická a v podstatě tento problém způsobuju právě svým pochybováním a pokud na sobě zapracuju, situace se zlepší. (Jsme z okresu Kladno, Střední Čechy).
Díky za váš čas.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
pokud jsem váš dotaz správně pochopila, řešíte, zda nadále setrvat ve vztahu, ve kterém vnímáte jako jediný zasadní problém to, že váš partner má poměrně často problém s nadužíváním alkoholu. Byť pije max. jednou týdně, nedokáže se kontrolovat natolik, aby domů dorazil v přijatelném stavu. Což bych vnímala jako poměrně alarmující. Řekla bych, že i když se u přítele nemusí jednat o alkoholismus a fyzickou závislost jako takovou, určitě lze vnímat jeho způsob konzumace jako dosti problematický a vypovídající o tom, že zdaleka nemá své pití pod kontrolou a nelze vyloučit, že v případě, že s tím něco nezačne dělat, může se k závislosti a dennímu pití časem dopracovat.
Naprosto chápu, že vám současný stav vadí a vzbuzuje ve vás řadu pochybností. To je zcela legitimní. Myslíte, že by byl přítel ochoten a schopen se svého pití dlohodobě vzdát nebo je přinejmenším zcela zásadně zredukovat? A znamenalo by to, že by nenastávaly jiné konfliktní situace a vnímala byste vztah jako uspokojivý? Myslím, že za pokus by to určitě stálo, a to nejen z pohledu vašeho vztahu, ale také proto, aby si váš přítel uvědomil, jak na tom s tím pitím ve skutečnosti je a nakolik má situaci pod kontrolou.
Určitě by pro vás bylo fajn, kdybyste potíže a pochybnosti, které vás trápí, i své další kroky do budoucna měla možnost probrat osobně v některé z poraden, které se na tuto problematiku specializují. Pokud jste z okresu Kladno, byla by pro vás jistě dostupná Praha, takže níže vám posílám kontakt na organizaci, kam se můžete obrátit. Tak se nijak nerozpakujte a domluvte si konzultaci, rozhodně tím nemáte co ztratit.
Hodně štěstí.
Občanské sdružení Anima pro péči o rodiny závislých - psychoterapeutické zařízení
Apolinářská 4a, Praha 2, 128 00
telefon: 224968238
fax: 224968239
Jiří Kokrda
http://www.anima-os.cz