houby
Daniela
Dobrý den, našla jsem u syna malé sušené houbičky, řekl, že to má od kamaráda pro jiného kamaráda, ale bojím se že lže. Jaká látka halucinogenní je v nich obsažená a jaký test na přítomnost drogy bych si měla koupit? Jak se v tom mám orientovat? děkuji Daniela

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pakliže jde o houbičky, které se relativně běžně sbírají a užívají v České republice, mohlo by jít o lysohlávky, které obsahují psilocybin. Podrobnější informace o nich najdete i na našich stránkách a to zde. Testy jsou v tomto směru zbytečné. Účinek navodí i velmi malé množství látky, kterou testy zaznamenají jen velmi těžko. Osobně však nepovažuji testování za příliš dobrou metodu, jak situaci řešit. Testování je velký zásah do důvěry mezi Vámi a dítětem. Často je samotné testování nedůstojné - abyste měla jistotu, musela byste kontrolovat syna při odběru moči. Zjištěné výsledky navíc často nepřinesou kýžený účinek. Chová-li se syn nezvykle, nejspíš mu ani při negativním výsledku neuvěříte. A jestli nic neužívá, bude se cítit špatně jak syn, tak Vy. Pokud vyjdou testy positivně, často si s nimi rodiče neví rady, ať už dítě užívání popře nebo přizná.
Dejte dítěti najevo, jak situaci vnímáte a prožíváte Vy. Mluvte o svých obavách a pocitech. Ovšem bez výčitek a vydírání. Zjistěte si o tématu více informací, zjistěte, co syn o drogách a houbičkách ví, zda si je vědom rizik a jak by situaci, kdy by se něco stalo, řešil. Dejte jasně najevo svůj názor, ale také zkuste synovi důvěřovat a nechat mu trochu soukromí a svobody. Domluvte se na jasných pravidlech vzájemného fungování, vyžadujte po synovi plnění dohod a povinností a buďte důslední. Najít ty správné hranice může být někdy těžké, a tak je možné se v případě pochybností poradit s odborníky - v Praze by to bylo například Prev-centrum nebo Poradna pro rodiče občanského sdružení SANANIM. Služby těchto zařízení jsou zdarma.
Nejste-li z Prahy a budete-li pomoc potřebovat, neváhejte znovu napsat odkud jste. Poslala bych Vám kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.