Léčení?
Simal
Dobrý den, můj bratr již několik let uživatelem pervitinu, neužívá jej nitrožilně, ale pouze \'nosem\', jehel se štítí. Vzhledem k tomu, že kvůli své závislosti není schopen najít si stálou práci, část peněz vždy utratí za drogy a tímto obtěžuju hlavně naši matku, u které bydlí, jsem se rozhodla problém řešit. Bohužel, nevím si rady, bratr se vrací domů často \'nafetovaný\' a jde z něj strach, toto řešíme přivoláním policie, ale víme, že to nepomůže.Chceme mu tedy natvrdo navrhnout, že pokud se nepůjde léčit, dál nebude možné, aby u naší matky bydlel. Chci se tedy zeptat, jaké jsou možnosti léčby, kolik to stojí, co musí podepsat a zda bude jen někam docházet, nebo je to na delší dobu v nějakém zařízení??? Také bych chtěla vědět, zda když je v takovém tom svém \'rauši\', není spíše lepší volat na psychiatrii, nebo něco podobného, než na policii??? Bratr žije v Karviné...děkuji a doufám, že mi poradíte něco \'kloudného\', už nevíme, co s ním..Simona D.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Simono.
Závislý člen rodiny vždy představuje velkou zátěž a zdroj potíží a stresu pro všechny zúčastněné. Je tedy zcela pochopitelné, že dříve či později rodina sáhne k radikálnějším řešením, jako je například vystěhování dotyčného z bytu, pokud nepřistoupí na léčbu a abstinenci. Někdy to bývá dokonce jediná možná cesta, aby si závislý svůj problém uvědomil a připustil si, že užívání drog nemá jen pozitiva, ale řadu negativních důsledků, přičemž ztráta zázemí v rodině a určitého životního komfortu je jedním z nich.
Pokud se týče léčby pro vašeho bratra - existuje více alternativ, jak ambulantních programů, tak pobytových. Obvykle je hrazena z nemocenského pojištění stejně jako v případě léčby v ostatních zdravotnických zařízeních. Pokud se jedná o pobytovou léčbu v terapeutických komunitách, tam je zpravidla pobyt hrazen ze sociálních dávek dotyčného, některé ambulantní programy mohou být i bezplatné. Nícméně základní podmínkou pro nástup do jakékoli léčby závislosti je dobrovolnost a ochota změnit svůj životní styl. To, jaký konkrétní léčebný program zvolit je individuální, v některých případech je dostačující ambulantní léčba, někdy je vhodnější léčba pobytová (střednědobá nebo dlouhodobá). Výběru vhodného typu léčby se vyplatí věnovat dostatečnou pozornost, je to jeden z předpokladů její úspěšnosti.
Myslím, že by bylo nejlepší, aby váš bratr, pokud bude k léčbě svolný, navštívil kontaktní centrum (adresa níže) a v rámci předléčebného poradenství to všechno probral osobně. Kolegové mu v případě zájmu pomohou léčbu zprostředkovat a vysvětlí, co je třeba před nástupem zařídit.
Bohužel, nelze vyloučit, že se bratr nebude chtít léčit, v tom případě se na Kontaktní centrum můžete obrátit vy, jako rodina, a konzultovat, co dále podniknout, aby došlo k nějakým pozitivním změnám a bratr byl k léčbě motivován.
Přeji hodně štěstí.
PS: To, zda je dostačující zásah policie nebo by bylo vhodnější, aby bratra odvezla záchranka na psychiatrii, se odvíjí od jeho psychického a fyzického stavu v inkriminovanou chvíli.
Kontaktní centrum Karviná
o. s. NET
Družby 1125, Karviná - Nové Město, 735 06
telefon: 596 316 808
Lenka Táborská, DiS.
http://www.k-centrum.net