lékařské testy
nv
Dobrý den, potřebuji se zeptat, jestli se při pravidelných testech u doktora zjišťuje i obsah návykových látek (tedy z moči a z krve) a pokud ano, jestli nevíte, jak je to s povinností zachování mlčenlivosti u nezletilých v tomto případě.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
testy při pravidelných preventivních prohlídkách u lékaře jsou rutinního rázu. Nedochází tedy k testování vzorků moči a krve na přítomnost návykových látek. Podrobnější informace k preventivním prohlídkám najdete např. na stránkách VZP. Na stranu druhou je možné, aby se rodiče nezletilého s lékařem dohodli, a ten pak testy udělat nechal. Otázkou pro mne zůstává, jak by lékař odpověděl, kdyby se ho nezletilý na tyto testy zeptal, případně testy nebo odběry samotné odmítl.
Druhá část otázky je spíše právnického charakteru a tedy mimo náš rámec. Kromě povinnosti zachovávat mlčenlivost bude třeba vzít v úvahu také povinnosti oznámit takovou skutečnost (užívání návykových látek) zákonným zástupcům. Zkuste se v tomto směru obrátit na Právní poradnu Asociace neziskových organizací, tel./zázn: 222 582 932, mobil: 736 760 701. Jejich služby jsou zdarma.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.