Dcera a jeji psychicke problemy.
Trilla
Dobry den,mam 23letou dceru,ktera brala s prestavkami pervitin.S prestavkami je mysleno stale,ale v nejakem casovem useku,jako jednou tydne,nekdy vickrat a nekdy treba mesic ne.Ted je uz rok bez drog,protoze jsem ji odvezla z Cech a zijeme na vesnici v Irsku.Problemy ktere se zacaly objevovat jsem sice postrehla uz drive ,ale nebyly tak viditelne.Jednim z nich je ze nespi v noci a pak se vali cely den,ale co je horsi stale si s nekym povida a nikdo v mistnosti neni,kdyz se ji zepta pritel s kym,ze to mluvi zapre to a kdyz ji pristihne pri cinu je zla a pak breci a schovava se.Byla jsem s ni u psychiatra a ten vyloucil schyzofrenii,ze je to pry psychoza.Trosku se dala do kupy,ale je to zpet,je zla na okoli,napada slovne sve kamarady a uz se stalo,ze si to s ni rucne vyridili.Pak se tvari jako ze ona za to nemuze,ze to oni.Take se stava ,ze zacne hadku se svym pritelem (musim rict ze on to neopetuje)pro nic,kdyz se ji zepta co se deje vyjede ze na ni krici,pak ho posle vsude mozne,nakonec breci a ve finale zapre vse co bylo hlavni pricinou a svede to na nej,Je to blazinec ani nevime jak se k ni chovat.Pred mesicem vyhodila vsechny cerny raminka na saty,ze jsou spatny.Nebyla sance vysvetlit ,ze to tak neni a raminka potrebujeme.Predtim sebrala svymu priteli naramky z ruky,protoze jsou spatny a ted zase nenosi nausnice,protoze jsou spatny atd atd atd.Je toho mnoho co se deje,ale vse se tu asi napsat neda.Ja doufam,ze tohle by mohlo pro posouzeni stacit i kdyz mozna ne,ale i tak dekuji za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
dceru by měl rozhodně znovu vidět psychiatr. Může jít o toxickou psychózu s pozdním začátkem, nicméně může jít i o jinou psychickou poruchu, která je provázená podobnými jevy, jako je samomluva, bludy atd. Takhle po internetu Vám nedokáži říci nic podrobnějšího. K přesné diagnóze by měl dceru skutečně vidět psychiatr. Zkuste se tedy znovu obrátit na něj, případně poproste o kontakt na odborníka, který se věnuje adiktologii (psychiatr-adiktolog, tedy se specializací na závislosti). Nemám přesnější představu, jak fungují zařízení zabívající se závislostmi v Irsku. Takže Vám kontakty neporadím.
Bohužel Vám nikdo dopředu neřekne, jak se bude stav dcery vyvíjet. Většina psychóz většinou sama čase odezní, ale stává se, že lidé zůstanou dlouhodobě na medikaci, která jejich pocity a příznaky problémů mírní.
Je dost možné, že dcera, ikdyž bývá při upozornění agresivní, si do jisté míry problémy uvědomuje a rovněž není se situací spokojena. Otázkou je, zda ji znovu dostanete k nějakému odborníkovi. Má-li někoho blízkého, s kým jí nedělá problémy hovořit a komu důvěřuje (Vás, partnera, přátele), zkuste ho/ji poprosit o spolupráci.
Předpokládám, že v případě, bude-li dcera ohrožovat sebe nebo někoho ve svém okolí na zdraví či životě, můžete volat, stejně jako v České republice, policii a záchranou službu.
Nejspíš Vám takhle víc neporadím. Kdybyste byli v ČR, odeslala bych Vás v Praze do CADASu (tel.: +420 222 924 245), nebo do některé z alkoholicko-toxikologických, tzv. AT poraden. Nechystáte se na cestu do Čech? Kdyby ano, určitě by bylo možné domluvit si schůzku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.