test na THC
koki
Kontrola BOZP identifikovala u pracovníka THC.
Lze z testu jednoznačně dovodit, že pracovník byl při kontrole pod účinkem THC (víme, že stopy THC v těle zůstávají i dlouho po vymizení účinků THC)? Lze to spolehlivě dokázat testem ze slin nebo moči na místě kontroly?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
orientačními testy ze slin ani z moči nelze toto na místě zjistit. Zjistíte pouze, že dotyčný má v těle metabolity THC, tedy že někdy v uplynulých 1-30 dnech (v závislosti na intenzitě užívání) kouřil nebo požil marihuanu nebo hašiš. Jestli byl pod vlivem přímo v pracovní době, tedy během kontroly, je možné poznat pouze z laboratorních testů. Proto i při silničních kontrolách je nutné řidiče s pozitivním orientačním testem dopravit na testy laboratorní a teprve z nich pak dělat závěry. Kromě jiného je také určité riziko falešné pozitivity orientačních testů, tedy pozitivního výsledku, i když látka v těle není. Nemělo by se z nich tedy vyvozovat žádné důležité rozhodnutí. Tato zásada se sosržuje např. i v léčbě závislých, kde by neměl být klient vyloučen ze zařízení jen na základě orientačních testů.