Marihuana - Jak překonat abstinenční příznaky a jednou pro vždy s tím přestat
Olinka
Dobrý den, prosím o radu: Syn, 19 let, ca. 4 roky kouří Marihuanu, takřka pravidelně a jak říká, i několikrát denně. Po dobrém, ani po zlém s ním nešlo hnout. Jeho psychika je už dost rozhozená. Až včera, díky Bohu, došlo ke zlomu a po dost otřesné scéně, kterou doma zase udělal, se konečně přiznal, že hulí, že má pocit, že je závislý, že se snaží už týden přestat, ale je mu zle... má úzkosti, deprese, zvrací, má návaly vzteku, a strach... prosil nás, abychom ho třeba nechali někam zavřít, hlavně ať už to přejde. CHCE SÁM PŘESTAT, JEDNOU PRO VŽDY. Sám říkal, že se bojí, aby nešel ještě dál, aby nesáhl po drogách, tak jak to už udělalo pár lidí, které zná. My jsme tady pro něj a uděláme všechno, abychom mu pomohli, ale nevíme, co. Já, ani manžel s tím zkušenost nemáme a myslím si, že pouhá několikadenní izolace od jeho okolí tomu nepomůže. Prosím, poraďte mi, co pro něho můžeme udělat. Jak mu s tím pomoct? Co teď v první fázi? Psychiatr? Nebo stačí jen vydržet určitý počet dní a pak to samo odezní? Jsou nějaké prášky, nebo něco, co mu toto období pomůže lépe přestát? Moc Vás prosím o radu a předem velice děkuji. Olinka

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
i když nejsou Vámi popisované příznaky příliš typické pro závislost na marihuaně (především to zvracení), je možné, že syn abstinenci obzvlášť těžce prožívá. Co bývá typické, jsou nepříjemné sychické stavy, úzkosti, deprese, nespavost. Obvykle po nějaké době odezní, ale často je třeba obrátit se na psychiatra a trochu tomu pomoci. Máte pravdu, že několikadenní izolace k abstinenci nestačí. Především je třeba změnit životní styl, často i přátelé. To, že syn chce přestat, je ale na začátek nejdůležitější.
Nejlepší by bylo, kdyby navštívil některé z ambulantních zařízení pro léčbu závislostí a tam s odborníkem probral podrobně celou situaci a udělali společný plán. Při pravidelných návštěvách by tak měl kontrolu, jak se mu daří abstinovat, a to od někoho, kdo se v problematice dobře orientuje. Vy mu budete jistě oporou, ale neměli byste přebírat hlavní zodpovědnost za úspěch nebo neúspěch jeho pokusu vyrovnat se s drogami.
Pokud byste nevěděli, kam se obrátit, napište nejbližší město, ráda Vám kontakty zašlu.
Přeji Vám i synovi hodně sil a trpělivosti.