Vysazení Rivotrilu
pata
Dobrý den. Prosím, můžete mi zodpovědět následující dotaz? Beru Rivotril ve 2 mg tabletách již od roku 2001, t.j. 11 let. Nedodržoval jsem dávky, v některém období jsem bral i 12 mg denně, ale v posledním roce jsem zůstal na dávce max. 4 mg denně, z toho ponejvíce na dávce 1-2 mg denně. Před 4 dny jsem přípravek bez snižování dávek naráz vysadil. Momentálně prodělávám abstinenční příznaky, které jsou sice nepříjemné, ovšem nikoliv nesnesitelné. Somatické příznaky nemám víceméně žádné, psychicky se samozřejmě necítím nijak dobře. Mám ale pouze stažený žaludek, úzkostný pocit za hrudním košem, náladu jakžtakž a nechuť k jakékoliv činnosti. Dá se ovšem říci, že \" fungovat\" jsem schopen. Nicméně po dvou dnech vysazení se mi zvedl tlak na hodnotu cca 145/103.Což se mi stalo vždy v minulosti, kdy jsem vysazení zkoušel. Po opětovné aplikaci se tlak ustálil znovu do normálu. Můj dotaz tedy zní: Může být náhlé vysazení příčinou vysokého tlaku a mám lidově řečeno \" vydržet\" abstinenční příznaky nebo znovu přípravek začít užívat do doby ustálení psychiky a pak ho začít dlouhodobě po opravdu malých dávkách vysazovat? A konečně se chci zeptat, i když vím, že neexistuje exaktní odpověď, s jakou maximální dobou abstinenčních příznaků mohu počítat, pokud bych se již k opětovnému nasazení nevrátil? Existuje něco na snížení či urychlení doby abstinenčních příznaků jako např. větší pitný režim nebo fyzická aktivita? Za odpověď moc děkuji a přeji hezký zbytek dne. R.P. počítatbov

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den a přijměte omluvu za velmi opožděnou odpověď. Snad bude ještě odpověď pro Vás aktuální.
Chci ocenit Vaší aktivní snahu k zbavení Vaší závislosti na Rivotrilech, což není jednoduchá záležitost, což už sám za těch 11 let jste poznal. A teď konkrétně k Vašemu dotazu. Jak jste sám psal po vysazení léků se u Vás dostavily úzkostné pocity. To může velmi dobře souviset s navýšením tlaku, ale přesto bych tuto záležitost nepodceňovala a došla bych si za praktickým lékařem, který by sledoval stav dlouhodoběji a poslal by Vás i na vyš.srdce. Předpokládám, že docházíte k psychiatrovi, který Vám léky píše a s nímž můžete plán vysazování medikace konzultovat. Určitě bych to nedělala na vlastní pěst právě kvůli jakýmkoliv komplikacím. Abstinenční příznaky po vysazení benzodiazepinů mohou trvat řádově několik měsíců. Mohou se vracet při jakýchkoliv psychických obtíží a v různé intenzitě. Lékař Vám může doporučit i vhodnou psychoterapii, která by byla přínosná a doporučujeme jí v léčbě závislostí při řešení problémů související přímo i nepřímo se závislostí.
Pro snadnější zvládnutí odvykání je dobré si nastavit jednotný režim tzn. přesný plán činností během dne, pokud možno ve stejném časovém harmonogramu např. stejný čas vstávání nebo ukládání se ke spánku, jídlo. Také to, že se bude věnovat aktivitám, které Vás nějak baví, zajímají a tedy odpoutají Vaší pozornost, mysl od těchto záležitostí jsou vítány.Na škodu nebude ani zvýšení příjmu tekutin, samozřejmě vyjma alkoholu, který by Vám v tuto chvíli spíše více ublížil.
Na závěr bych Vám popřála nadále odvahu a dostatek energie dělat další kroky, které Vám pomohou vyřešit Váš problém. Pokud i my Vám budeme moci dále nějak poradit či budete chtít nadále sdílet svoji situaci, budeme rádi, když znovu napíšete. S přáním dobrého dne Hana Skořepová