pritel
...
Dobrý den, jsem s přítelem už rok a půl, jsem v 7.měsíci těhotenství.S přítelem jsem se dala dohromady, když byl závislý na pervitinu. Musím uznat, že od začátku se snažil s tím přestat a celkem se mu dařilo. Vím že boj se závislotí je běh na dlouho trať,ale teď už nejde jen o mě.Na jaře už byl čistý a v pořádku(vím to,domluvili jsme se na testech z moči,které jsem mohla dělat nárazově,aby nevěděl,kdy ,,může\" a kdy ne)takže skoro po roce absťáků a stavů, kdy byl úplně hnusnej a nervózní jsi získal mojí důvěru.S testy jsem skončila a měla neuvěřitelnou radost, že jsme to zmákli. Ale nedávno jsem našla prázdné psaníčko,tvrdí, že bylo staré, jak mu mám ale věřit,když mě už několikrát v minulosti s tímto takhle vypekl?Nikdo se na mě nemůže zlobit, ale nesouhlasím s tím,aby po tom všem, to přišlo znova a ještě když čekáme miminko. Nesoudím ho za to, že byl na pervitinu závislý, ale za to, že to pokouší znovu. Poradte mi jak mám postupovat(není to jednoduché a ještě v tomto mém požehnaném stavu) přeci nemůžu žít vedle někoho komu nedokážu věřit. Děkuji Vám za radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Chápu, že nalezení psaníčka Vás znejistělo a také si umím představit, že máte jistě plno dalších otázek, na které hledáte odpovědi. Také rozumím tomu, že teď, když čekáte miminko, potřebujete mít o to větší jistotu, že je partner připravený být Vám oporou a že je v pořádku. Sice jste uvedla, že jste přítele průběžně testovala, z Vašeho psaní, ale není zřejmé, zda přítel využil nějaké formy odborné pomoci a léčil se (?).
Těžko takto na dálku bez osobního kontaktu s přítelem a dalších důležitých informací hodnotit jak to vlastně je. Ano, může se stát (a v praxi se s tím setkáváme), že opravdu po nějaké době někdo z blízkých nebo i samotní uživatelé, kteří abstinují, někde ve věcech naleznou zapomenuté zbytky své minulosti. Také není neobvyklé, že i osoba, která se o abstinenci snaží, může selhat. Léčba závislosti je běh na dlouhou trať, má své etapy a je třeba všemi projít. Na léčbu samotnou navazuje neméně důležité doléčování, jde o dlouhodobý systematický terapeutický proces.
Opravdu netuším, zda přítel se někde léčil/léčí. Pokud ne, doporučuji, aby své potíže začal řešit se vším všudy. A to i v případě, že psaníčko bylo zapomenuté z minula. Psychická závislost nezmizí jen tak, chutě na drogu se v různých frekvencích a intenzitách vrací, pokud bude (třeba byť jen v ambulantním kontaktu), mnohem snadněji se vypořádá se vším, co bude přicházet. Lépe bude rozumět svým stavům, může se naučit jak rozpoznat rizikové situace atd...Takto je mnohem větší šance na úspěch.
Stejně tak Vy - můžete vše, co se týká Vašich obav, nejistot, komunikace, motivace atd. řešit v osobním kontaktu v nějakém zařízení. Veškerá odborná zařízení specializující se na uživatele nelegálních drog, nabízí ve svých službách i nezávazné a bezplatné poradenské služby pro blízké osoby uživatelů. Nejenom, že si doplníte chybějící informace, poradíte jak dál, také získáte určitý druh podpory, což si v takto nesnadném období bezesporu zasloužíte.
Bohužel, neuvedla jste - odkud jste. Pokud by pro Vás nebyl problém Praha, můžete se obrátit přímo na naší poradnu/kolegyni, která se na práci s rodiči a partnery závislých osob úzce specializuje.
Zde kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30, Praha1
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Na první konzultaci je nezbytné se předem objednat během provozní doby (PO až PÁ 9,00-19,00). Veškeré služby jsou bezplatné. Více informací naleznete v přiloženém odkaze, také vkládám mapu...
mapa
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, napište prosím znova a uveďte, jaká města máte dobře dostupná, doporučíme Vám jiné zařízení s ohledem na lokalitu.
Zkuste se zatím zbytečně nestresovat, teď potřebujete především klid. Mějte se hezky, když budete potřebovat, klidně pište.
Držím palce. S pozdravem MK