Znovunabytí kontroly?
Amálka
Zdravím, jde o to, že 15 let jsem občas užívala pervitin asi 20krát do roka bez větších problémů. Když jsem věděla, že mě čekají povinnosti, tak jsem si buď nedala, nebo v nejlepším přestala, aby byl čas na spánek a regeneraci. Poslední dobou se něco stalo a tu kontrolu jsem ztratila. Když si dám, nevím kdy přestat. Stále ještě si můžu naplánovat začátek, tj. nepodlehnu chuti dát si ve středu, ale počkám na pátek, nicméně pak jedu třeba až do úterý. Logicky už nastaly problémy ve vztazích, práci, nehledě na to, že mi je pak další dny neuvěřitelně blbě. Je to signál, že už musím bezpodmínečně skončit, že se prostě jaksi přepálily pojistky, nebo by nějakým způsobem šlo znovu nabýt kontroly? Např. pomocí roční abstinence, zdravého živ. stylu, cvičení vůle v různých oblastech života. Že by se pak toto zdokonalené sebeovládání projevilo i ve vztahu k piku a mohla bych si opět užívat jen ty dobré stránky? Je to naivní představa nebo na tom může něco být?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Amálko,
Je možné, že se Vám silou vůle a při velké motivaci, podaří užívání na nějakou dobu opět lépe kontrolovat. Sama jsem z těch, kteří takové "zázraky" zcela nevylučují , ale i tak Vás svou odpovědí nejspíš příliš nepotěším.
Díky praxi (7 let přím práce s lidmi, kteří nad užíváním do jisté míry a nebo zcela ztratili kontrolu) považuji návrat ke kontrolovanému užívání (což je samo o sobě dost nejasný termín) za velmi nepravděpodobný, nebo alespoň velmi diskutabilní. Závislost vnímám jako chronické a recidivující onemocnění a proto se domnívám se, že by bylo naivní věřit, že si budete moci užívat jen ty positivní stránky.
Sama píšete, že i přes problémy, které se objevily ve vztazích, práci, a ani fakt, že je Vám pak nějakou dobu zle, Vás v užívání nedokáže zastavit dřív než po několika dnech. Nejspíš by se tedy u Vás dalo mluvit už o závislosti. Doporučila bych Vám proto vyhledat odbornou pomoc - poradenství, terapii, lékaře. Víte o nějakém kontaktním centru ve svém okolí?
Ať už se rozhodnete jakkoli (terapie, roční abstinence, posilování vůle, vedení zdravého života), zkuste si dopředu říct, podle čeho poznáte, že se Vám to povedlo a co se stane, když se Vám to nepovede. A jestli nevěříte ve svou silnou vůli, zkuste si to napsat.
Možná se ukáže, že jsem pesimista; možná Vám rok abstinence ukáže i jiné positivní stránky života bez drog. Nakonec stejně bude záležet hlavně na Vás, vlastní upřímostni a chuti s tím vším něco dělat. Tak ať už se rozhodnete jakkoli, držím Vám palce. A budu ráda, když se ozvete s tím, jak se situace dál vyvíjí, ať už jste úspěšná nebo neúspěšná.
Zdraví,
Gabriela Minařík.