Muzu pomoct manzelovi prestat kourit marihuanu?
sisi
Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli se da pomoci manzelovi co je zavisly na marihuane uz nekolik let, kouri nekdy denne to bylo pred pul rokem a to i v praci, a ted pres prazdniny sliboval ze to omezi tak to bylo tak 3xdo tydne, ale posledni mesic to zase huli nekolikrat denne. Mame 1 petiletou dceru a v listopadu cekame druhe dite, on vi ze ja jsem proti tomu ale ocividne mu asi nejde prestat a proto do toho zase spadl. Ma opet sve spatne pochmurne nalady, uzavira se do sebe. Ja jsem to s nim nekolikrat probirala a on jen sliboval ze to omezi. Ted nerikam nic a vidim ze to huli stale vice. Uz na to nemam nervy, nevim jestli mam byt zticha nebo ho nekam poslat, nebo mu dat ultimatum. Za mesic rodim, hormony mnou cloumaji a jsem uplne ztrace. Proto prosim o radu, jestli mu tedy mohu nejak pomoci nebo to neresit a vyslat ho k odbornikovi. dekuji za odpoved. s pozdravem silvie

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Silvie.
Je docela pochopitelné, že vám jde manželovo každodenní kouření marihuany tak nějak "na nervy" a jste z toho zoufalá, navíc pokud je provázeno jeho špatnou náladou a uzavřeností. Jedno malé dítě již máte a druhé se vám brzy narodí, což je poměrně zápřah pro oba rodiče a je důležité, aby jeden ve druhém měli oporu a mohli se na sebe spolehnout. Navíc výchova dětí je samozřejmě o rodičovské zodpovědnosti vůči dětem a tím pádem i k sobě samým. Je zřejmé, že manželovi dělá abstinence potíže a sám své užívání THC nedokáže redukovat na nějakou přijatelnou míru, potažmo úplně abstinovat. Zkuste ho tedy přimět k návštěvě odborné poradny nebo AT ordinace. Bylo by moudré, vybrat si pro takovýto rozhovor vhodnou chvíli a pokud možno jej vést v klidu bez přehnaných emocí a afektu. Mluvte o tom, jak se za současného stavu ve vztahu cítíte vy, z čeho máte obavy, co můžete udělat pro změnu vy sama, co by měl udělat váš manžel. Bohužel však nelze vyloučit, že manžel nebude vyhledání odborné pomoci nakloněn a bude nadále marihuanu užívat. V tom případě bych neváhala a na poradnu pro rodiny závislých bych se klidně obrátila sama. Myslím, že je toho na vás aktuálně docela hodně a určitě si zasloužíte pomoc a oporu. Navíc budete moci v rámci osobní konzultace probrat, jaké další kroky z vaší strany můžete udělat, abyste manžela k nějakým pozitivním změnám motivovala.
V případě, že manžel bude mít o odbornou pomoc zájem, bylo by dobré, aby se pro začátek obrátil na nejbližší kontaktní centrum. Bude tam moci probrat své problémy a kolegové mu vhodný léčebný program doporučí. Stejně tak se můžete na kontaktní centrum obrátit i vy, aby vám doporučili vhodou poradnu pro rodiny a blízké. Pokud byste napsala, odkud jste, organizaci bychom vám vyhledali, takto se můžete podívat na stránky www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci, ve vyhledávání zadat region a kontaktní centrum, zobrazí se vám adresář dostupných zařízení.
Přeji hodně štěstí a ať je mimino zdravé a má se k světu:-)