Jak mu pomoci
Barča
Dobrý den. Před 4 měsíci se můj přítel dostal do psychiatrické léčebny. Choval se šíleně. Viděl duchy, někdo ho sledoval, chodil mu do bytu, apod. Myslela jsem, že je to z hulení a přepracování, ale v nemocnici jsem se dozvěděla, že si dal pervitin. Sám se mi přiznal, že ho bral 8 let, přibližně tak 1x za čtrnáct dní. Domluvili jsme se, že se na to vykašle a začneme od začátku, ale od té doby to udělal 4x a pokaždé jsem ho podváděla, někdo chodil do bytu, sledovali ho... Teď už jsem to nevydržela, ale mám ho moc ráda na to, abych mu nechtěla pomoct. Do léčebny nechce. Prý to chce dokázat sám, že chce, ale to už řikal před tím. Myslíte si, že mu mohu nějak pomoci? Mockrát děkuji za odpověď. Bára

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Báro.
Je hezké, že máte snahu příteli pomoci. Snadné to, ale nebude. Jistě by bylo nejrozumnější, abyste si alespoň (pokud přítel zatím odbornou pomoc odmítá) ji využila Vy. Pomáhat závislým je opravdu nesnadný úkol, je dobré vědět co dělat, co naopak nedělat, doplnit si informace, poradit se jak komunikovat, získat potřebnou podporu... Také je třeba, abyste si Vy sama předem pro sebe řekla, kam až jste ochotna v pomáhání zajít. Bohužel, leckdy se pomáhající dostanou až za svou pomyslnou hranici reserv a zcela se vyčerpají... Aby Vaše pomoc byla účinná a pro Vás především bezpečná, doporučuji se spojit s nějakým zařízením pracujícím s uživateli nelegálních drog a tam v osobním kontaktu využít poradenských služeb pro blízké osoby (jsou to nezávislé a bezplatné služby).
Dle toho co popisujete, to vypadá (halucinace, paranoia, pocity pronásledování atd.), že se přítel nacházel v toxické psychóze, která je u konzumentů pervitinu celkem běžným jevem. Toxická psychóza je stav, při kterém dotyčné osoby prožívají obdobné prožitky jako osoby trpící schizofrenií. S tím rozdílem, že pokud se jedná o toxickou psychózu, slábne, až zcela odezní po vysazení drogy. Nejde tedy o trvalý stav, pokud se abstinence udrží. Na rozdíl od schizofrenie, která je trvalou diagnosou. Pokud by, ale přítel dál užíval pervitin (ale i THC), můžou se jeho stavy prohlubovat a získávat na intenzitě. V těchto momentech pak dotyčná osoba není schopna rozeznat co je realita a co blud. Nelze takto na dálku objektivně posoudit, jak je situace vážná. S ohledem na délku jeho drogové kariery by bylo nejrozumnější řešení, kdyby se přítel léčil. To jste, ale uvedla, že po pokusu v léčebně odmítá. Existují další možnosti, buď nějaký ambulantní program, ale vhledem k tomu, že užíval cca 8let, bych spíše doporučila dlouhodobou pobytovou léčbu v některé terapeutické komunitě...
Pokud by nastala situace, že by přítel opět nějakou drogu užil, jeho stav (kvůli kterému byl hospitalizovaný) se vrátil, neváhejte volat záchranný systém, pokud by hrozilo nebezpečí jemu nebo někomu z okolí. V těchto případech, je možná i nedobrovolná hospitalizace po dobu nežli akutní stav odezní.
Zde v přiloženém odkaze naleznete databázi kontaktů těchto zařízení v Plzeňském kraji: http://www.drogy-info.cz/index.php/map/ (vyberte si nejbližší Kontaktní centrum).
Nežli se s někým spojíte, můžete si pročíst obecné informace pro blízké osoby uživatelů zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Dále v přiložených odkazech najdete základní informace o drogách, které jste uvedla:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Pokud byste po pročtení odkazů měla nějaké další doplňující dotazy, klidně pište. Budu ráda, když nám dáte vědět, zda jste se s nějakým zařízením spojila a jak se situace s přítelem dál vyvíjí. Přeji dostatek sil a buďte opatrná!
S pozdravem Markéta K.