závislost
dadina
Partner užívá pervitin,nemám k němu důvěru kvůli lhaní atd. je to ale jinak dobrý člověk a perfektní otec. Pořád se hádáme ale pořad se máme radi,že nám to neklape vím,protože pervitin jsem nikdy nebrala a vim,ze ho ovládá droga jinak by se takhle nechoval. Nemůžu ho pořád omlouvat,že je nemocný,že ho ovládá droga už mě to unavuje jsem vyčerpaná,ale chci mu dát ještě šanci. Pořád tvrdí,že chce přestat,ale nejde to tak rychle. Chtěla bych poradit jak sním komunikovat a poznat jestli opravdu pomalu přestává užívat. děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
víte, zvládnout a pochopit proces odvykání (- viz. vaše skrytá poznámka), musí chtít  především váš partner. Vy za něj abstinovat nemůžete, můžete mu však být oporou. Např. tím, že ho nasměrujete na odbornou pomoc. Vzhledem k tomu, že nezmiňujete, že by váš partner byl v kontaktu s odbornou pomocí, myslím, že by to byl rozumný první krok na jeho cestě k abstinenci. Nemusí hned nastoupit někam do pobytové léčby, v mnoha případech bývá dostačující ambulantní kontakt, kdy se závislý ve spolupráci s terapeutem na pravidelných konzultacích snaží rozkrýt jednak příčiny své závislosti a také se učí zvládat nejrůznější rizikové situace, které u něj zpravidla vedou k užití drogy. Terapeut mu může případně doporučit i vhodnou medikaci, pakliže by byla v jeho případě adekvátní. Pokuste se s partnerem o této možnosti v klidu promluvit a tento způsob řešení mu navrhnout, můžete mu předat adresu na Kontaktní centrum v Plzni (viz. níže), kam se může zajít předběžně poradit o možnostech léčby, kolegové mu ji mohou v případě zájmu i zprostředkovat. Pokud by přítel nebyl ochoten věc řešit tímto způsobem, můžete, a docela bych vám to i doporučovala, se na Kontaktní centrum obrátit vy sama. Poskytují pomoc a poradenství nejen závislým, ale i jejich rodinám a blízkým. Ve spolupráci s odborníkem byste si mohla ujasnit, jaké jsou vaše možnosti partnera v jeho motivaci k abstinenci ovlivnit, jak s ním komunikovat i jaké jsou vaše vlastní představy o funkčním partenrském vztahu a hranice vaší tolerance vůči partnerovým problémům s pervitinem. Určitě byste ocenila i oporu a to, že v nelehké situaci na to nejste sama.
Tak ať to nakonec dobře dopadne, hodně štěstí a sil.
Kontaktní centrum
Havířská 11
301 00 Plzeň
tel./fax: 377 421 374
mobil: 731 522 288
http://www.cppt.cz/nase-zarizeni/k-centrum