Kolapsové stavy
Marty
Dobrý den, je to už cca 5 let co jsem měl první a poslední zkušenost s drogou /pervitinem/ tehdy jsem vzal víc a málem jsem skončil v nemocnici. Byl to pro mě otřesný zážitek, který od té doby změnil můj život. Mám často návaly kdy mi bouchá srdce, cítím, že mám vysoký tlak, mám pocit, že každou chvílí to se mnou sekne. Je to obrovsky nepříjemné. Vypozoroval jsem, že na to má vliv káva, když si ji dám někdy odpoledne, mám pak skoro infarktové stavy, které řeším uklidňujícími léky typu Lexaurin. Je to nebezpečné, nebo je to druh psycho který je po užití drog běžný? Jak se toho zbavit?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Marty.
Já bych na vašem místě neváhala a vyrazila ke svému praktickému lékaři, se kterým bych ty nepříjemné stavy zkonzultovala. O zkušenosti s pervitinem v zásadě vůbec mluvit nemusíte. Lékař vám zřejmě doporučí EKG a případně další vyšetření a na základě výsledků bude schopen vyloučit, zda se nejedná o onemocnění somatického (=fyzického) původu. V případě, že výsledky budou negativní, bude se zřejmě jednat o psychosomatický problém, který mohlo odstartovat to užití pervitinu. Mohu vás uklidnit, v obou variantách existuje léčba, která příznaky umí zmírnit/zaléčit. Ale chtělo by to skutečně se obrátit na lékaře. S tou sebemedikací Lexaurinem ap. bych raději byla opatrná, i když vám samozřejmě dočasně přinese úlevu. Z dlouhodobého hlediska by bylo optimální vyzkoušet jiný typ léčby (psychoterapie + jiný druh medikace). Nevím, v jaké frekvenci a od kdy nepříjemné stavy míváte (ze skryté poznámky mi vyplynulo, že se již jedná řádově o roky), ale pravidelné a dlouhodobé užívání benzodiazepinů, pokud existují ještě jiné, vámi nevyzkoušené možnosti léčby, není úplně ideální řešení.
Tak se opravdu nebojte a zajděte s tím za lékařem. Fakt nemáte co ztratit a určitě se vám uleví. Ono pokud by se jednalo o tu psychosomatickou záležitost, tak to napětí a podvědomá obava z vážného onemocnění a kolapsu vaší psychické rovnováze moc nepomáhá. Takže prvním a nejdůležitějším krokem je mít jistotu, co se s vámi děje a podle toho s tím pak naložit.
Tak ať je brzy lépe.