pervitin v rodině
richiv
DD,
zjistil jsem, že můj bratr bere pervitin, praděpodobně 5 možná i 6 let. Původně jsem chování přiřazoval problému s alkoholem, ale teď je už nad slunce jasné, že jde o \"perník\". Je mu 30 a evidetně má rozvinuté psychické problémy(sledují ho, čtou mu FB atd.).Jsem z Prahy. Prosím kde mám začít když mu chci pomoci?Předem děkuji za odpověď a děkuji, že fungujete
Richard

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Richarde.
Je určitě moc dobře, že ve vás má bratr oporu a chcete mu pomoci. Asi to nebude úplně snadné - bratr si zřejmě díky užívání pervitinu stačil přivodit řadu problémů, jednak ty psychické, co zmiňujete, zřejmě na tom nebude valně ani zdravotně, a u dlouhodobých uživatelů jdou ruku v ruce také problémy finanční a sociální. Bohužel, tohle všechno vy sám za bratra řešit nemůžete, bez jeho iniciativy a aktivního přístupu se to nikam moc nepohne. Nepíšete, jak se k tomu všemu staví bratr sám za sebe, zda si problémy připouští a je svolný podniknout nějaké zásadní kroky pro jejich řešení. Pro začátek bych určitě, (už vzhledem ke zřejmě rozvíjející se toxické psychóze), bratrovi doporučovala vyhledání odborné psychiatrické pomoci a následné řešení dlouhodobé abstinence a dalších komplikací. Ale k tomu je potřeba ochota ke spolupráci především z bratrovy strany.
A nyní k tomu, jak se ve věci můžete angažovat vy sám. Určitě bych to zašla probrat osobně do poradny pro rodiny a blízké (kontakt viz. níže). Vzhledem k tomu, že pro uvážení dalších kroků, které je třeba učinit, aby se věci pohnuly správným směrem, je třeba zohlednit řadu konkrétních aspektů vaší/bratrovy situace, je osobní poradenství nenahraditelné. Zařízení, kam vás odkazuji, se na tento druh pomoci specializuje a má s touto problematikou dlouhodobou zkušenost. Budete tedy moci v klidu probrat, co ve vaší situaci má smysl pro bratra udělat, jaké jsou možnosti a také si sám pro sebe ujasnit hranice, které bude vaše pomoc mít.
Ráda bych vám ve své odpovědi napsala více, ale váš dotaz je poměrně stručný a není z něj zřejmá řada podstatných věcí - např. zda bydlíte s bratrem v jedné domácnosti nebo jak často se vídáte, jak bratr žije, zda např. pracuje, má vlastní rodinu, zda jste s bratrem již o jeho závislosti hovořil atd. Proto je má odpověď spíše obecná a odkazuji vás na odbornou poradnu, kde budete mít jistě dostatek prostoru probrat to detailně a promyslet konkrétní postup.
Přeji hodně sil a ať to dobře dopadne vám i bratrovi.
Café Therapy - Poradna pro rodiny a blízké
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html