drogy přitel
Bianca
Dobrý den muj přítel ma období kdy vydrží i 3 měsice bez drog,ale když se pro něho stanou dny pořád stejný .začne nějakej režim pro něj, tak to nezvladné a pak vydrží být celý týden na drogách koks,pervitin.vím že šnupe určitě nepíchá.jsme spolu rok a 5 měsícu a už na něm vždy poznám když si drogu dá.ale on pořád zapírá.mám 4 leou holčičku a nechci aby v tom vyrustala.chová se k ní líp než její vlastní tata a už si vybudovaly takovy pouto že mu říka i tati,nechci aby od nas odešel ale potřebuju mu nějak pomoc,už jsem byla i se zeptat na radu v proti drogovém centru ale on tam nechce semnou chodit tak se chci zeptat je nějakej zpusob jak tu drogu rychle nahradit kdyz zacnou byt pro něj dny nezajímavý zkusila jsem mu i domluvit aby začal sportovat ale vydržel jen týden,a ted začal pracovat jako obchodní zástupce a on má pocit že na drogách mu to jde líp přemluvit lidi aby kupovaly jeho produkt,vím že by měl s prací skončit ale když začnu o tom mluvit pohadáme se a začne byt dost agresivní což taky nebíval.Když nebre je z něho užasný otec rodiny.proto prosím poradtě jak mu tu drogu vždy rychle nahradit.děkuju.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nejste sama, kdo se na něco podobného ptá. Bohužel však neexistuje jediná správná odpověď.
Sama asi tušíte, že pokud jde o nahrazení chutí na drogy, musel by náhražku hledat hlavně Váš přítel. Vy můžete nabízet různé varianty, ale vždy bude záležet hlavně na něm, pro co se v tu chvíli rozhodne. Jestli to budou drogy, nebo domácí pohoda a rodina. Píšete, že se s ním na toto téma příliš bavit nedá. Do centra si zajít nechce. Navíc má dokonce pocit, že když drogy užívá, jde mu práce lépe. V takovém rozpoložení nejspíš nic moc měnit nebude. V opačném případě je variant celá řada - ať už jde o sport, terapii, užívání bylinek, podpůrných léků,...
V tuhle chvíli si s přítelem můžete pokoušet na dané téma promluvit. Zkusit zjistit více informací. Ptát se na to co a jak se s ním děje, jak je v této situaci spokojen, jak si představuje, že to bude vypadat dál. Můžete mu oznámit jak to vše vnímáte a prožíváte Vy. Většinou je dobré vybrat si správný čas, zůstat vklidu, nevyhrožovat a nevydírat. Někdy není od věci se na takový rozhovor doopravdy připravit a to třeba i ve spolupráci s drogovým centrem, ve kterém jste už byla. Nakonec se můžete zkusit dohodnout na pravidlech i sankcích. Sama si však zkuste dopředu rozmyslet, jaké jsou Vaše možnosti. Co jste schopna tolerovat, co už je pro Vás nepřijatelné, jak dlouho chcete čekat a kolik šancí jste schopná příteli dát.
Buď můžete přihlížet tomu, co se s přítelem děje, trápit se tím, dlouho čekat a doufat v nějakou změnu; nebo se můžete pokusit vzít dění do vlastních rukou. To může znamenat i to, že nakonec zjistíte, že ikdyž je přítel za střízliva nejúžasnější na světě, nechcete snášet jeho drogové eskapády a rozejdete se. A právě ze strachu, že by to mohlo takhle dopadnout, řada lidí raději nic nedělá a stále čeká a doufá, co se změní na druhé straně. Vy jste nám napsala, zašla jste do centra a mluvíte o tom, že máte dceru, která nechcete, aby v něčem podobném vyrůstala. Na Vašem místě bych možná zašla do centra ještě jednou, tentokrát bych ale víc přemýšlela o sobě a svých možnostech, než o příteli.
Stačí to takhle? Kdyby cokoli, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.