Má smysl donutit ho k testu? jaký test je nejúčinnější?
Paya
Dobrý den,
můj přítel se mi po roce
vztahu přiznal, že bral 6 let pervitin až do teď ( tzn. nemohla jsem na něm
nic poznat, protože takového jsem ho už poznala) Strašně mi tvrdil že mu to
už nic nedává jen ho to \"háže do normálu\" a že já jsem ten důvod, proč s
tím chce skončit. Měl strašně plány co a jak udělá, ale já mu stejně
nevěřím...začal hulit, kouřit ve velkém, a pořád je věčně bez peněz. Chtěla
bych si na něj koupit v lékárně test, ale nevím jaký. Chci aby mi to ukázalo jen
jestli nebere nějakou drogu mimo to THC, protože o tom vím.. Existuje
nějaký test který přímo ukáže co v té moči/slinách je? nebo je to vždy výsledek jen
ANO/NE ale neukáže kterou drogu? A taky jak dlouho po poslední dávce se to
dá poznat? Na internetu je spoustu názorů ale liší se od sebe, nekdy říkají
2-3 dny, někdy 10. Budu moc ráda za odpověď.
děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
V lékárnách jsou volně prodejné testy na různé typy drog. Jak jednotlivě, například jen pervitin, tak v různých kombinacích. Na kombinovaných testech je pak znatelné, jaká z drog byla užita a která ne /například: THC = ano, pervitin = ano, opiát = ne/. Pokud byste chtěla prokázat přímo pervitin, je nutno zakoupit test na amfetamin. Pokud marihuanu, tak na THC. Dají se koupit i širokospektré testy, které mohou prokázat více drog. Je třeba, ale lékárníkovi při koupi říci jaké drogy chcete testovat, aby byla kombinace dobře zvolena /jsou různé typy kombinací/...
K dispozici máme orientační údaje poskytnuté ústřední toxikologickou laboratoří:
Pervitin
Detekce moč = 3 až 21 dní (při občasné konzumaci do týdne)
Detekce krev =  1 až 3 dny
Detekce sliny = jako u krve
THC /účinná látka marihuany/
Detekce moč = 1 až 30 dní (při konzumaci občas do 14dní)
Detekce krev = do 14 dní (při občasném užití cca týden)
Detekce sliny = jako u krve
Jak jsem již zmínila, údaje jsou pouze orientační. Vždy, záleží především na intenzitě předešlé konzumace. To znamená, že pokud se jedná o každodenního konzumenta - pohyboval by se, v té vyšší uvedené hranici. Zdali jde o jednorázové experimenty či užití občasné - v té hranici nižší. Na kvalitě konkrétní drogy a na organismu, jak dalece je schopen s procesem odbourávání toxických látek z těla se rychle vypořádat. Proto nelze nikdy předem s přesností určit, kdo kdy bude již beze stop či nikoliv. Je to velmi individuální záležitost. Jelikož jde o testování, ke kterému je třeba tělních tekutin, je také nezbytná spolupráce testované osoby. Přítel s tetováním souhlasí?
Ptáte se, zda má smysl testovat. Dle mého názoru v tomto případě nemá. Testování Vám nikdy neřekne více, než jen to, zda byla či nebyla v poslední době užita nějaké konkrétní droga. Nic víc. To nakolik je situace vážná a jak to vypadá s motivací přítele (což vnímám teď jako nejdůležitější), testováním stejně nezjistíte...To, že přítel má dlouhodobé potíže s drogou, Vy už víte, sám Vám to řekl. V tomto případě bych doporučila, abyste Vy osobně navštívila nějaké zařízení zabývající problematikou závislostí uživatelů nelegálních drog a tam využila poradenských služeb pro blízké osoby. Život se závislou osobou není rozhodně nijak zvlášť jednoduchý. Měla byste si doplnit chybějící informace, poradit se jak s přítelem komunikovat, jak jej třeba lépe motivovat k tomu, aby své potíže řešil. Řešil, tím myšleno léčil se, ne pouze sliboval, že ,,nebude brát" apod. (tak jako to bývá obvyklé)... Jak jsem již psala, doporučuji se obrátit na odbornou pomoc. Pomáhání závislým není úplně jednoduché, je dobré vědět čemu se vyvarovat, aby Vaše pomoc byla účinná a pro Vás především bezpečná. Leckdy se pomáhající svým pomáháním dostanou až za hranici svých možností v dobré víře pomoci a sami se tím zničí...
Netuším, kde žijete. Pokud by pro Vás nebyl problém Praha, můžete se obrátit na kolegyni, která se na práci s partnery a rodinnými příslušníky závislých osob specializuje. Zde kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha1
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email: ctrnacta@sananim.cz
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy a veškeré služby jsou bezplatné. Je, ale zapotřebí se nejdříve se zařízením spojit a na první konzultaci se předem objednat. Provozní doba je PO až PÁ 9,00 až 19,00 hod..
Více informací naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky. Pokud byste měla doplňující dotazy, klidně pište. Zdali žijete někde jinde, uveďte v jaké lokalitě a jaká města máte dobře dostupná, doporučíme Vám jiný kontakt.
Přeji hodně sil!
S pozdravem Markéta K.