každá rada dobrá
blanka
Dobrý den, jsem závislá na pervitinu. asi pred 4 roky mi kamarádka z učňaku sehnala (zkurvená lidská zvědavost) a od té doby je můj život jak na houpačce. Rodiny neví že jsem závislá, myslí si že si sem tam něco dám když jsem na akci. Problém je, že jsem a perníku naučila jíst,spát a normálně fungovat,ale bez toho mě nic nebaví,jsem podřážděná a skoro pořád spím. Většinou to není na mě videt ani poznat že jsem dobře,ale cítím že je nutno zakročit než se to úplně posere. Mám práci,byt,auto a milujícího přítele (taky bere perník,ale ne v takové míře jako já) a nechci o něho přít kvůli fetu. On to chce řešit razantně a odřízbout nás od světa a já nevím jestli to zvládnu. Miluji ho z celého srdce,ale bojím se že když budu na dojezdu tak na něj budu nesnesitelně zlá a pošlu ho do prdele. Vím že nechci skončit jako vykroucená smažka bez mého milovaného,rodiny, bez střechy nad hlavou, bez peněz a úplně sama. Strašný zjištění a to je mi teprve 21 let. ani nevim na co se vlatně chci zeptat, vše podstatné vím (jak na tom jsem a co od života chci a nechci). Děkuji za jakoukoli odpověd

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Blanko.
Myslím, že své pocity a nastavení stran pervitinu reflektujete velmi dobře. Uvědomujete si, jak by vše mohlo dopadnout, o co byste mohla přijít v případě, že u pervitinu zůstanete. A určitě by stálo za to včas s tím zkusit něco udělat. Váš přítel navrhuje odříznout se od světa, což jistě pro začátek věc může usnadnit, ale z dlouhodobého hlediska to nebývá vždycky reálné. Nehledě na to, že pervitin můžete "potkat" i v zapadlé vesnici někde v pohraničí. Možná bych se pokusila zůstat tam, kde jsem nyní, mám práci, vybudované zázemí a oporu v blízkých. Určitě to však bude chtít zásadní změnu životního stylu, změnu okruhu přátel a známých, jiný způsob trávení volného času atd. Takto napsáno to vypadá jako poměrně jednoduchý krok, ale zase tak lehké to nebývá. Byla by pro vás přijatelná varianta, že si s tím necháte pomoci někým zvenčí? Mám na mysli odborníka, který se na problematiku závislostí specializuje a v rámci terapie by vám uměl pomoci i se všemi dalšími potížemi, které jsou s tím provázány. Nedomnívám se, že byste hned musela nastoupit nějaký dlouhodobý léčebný pobytový program. Vzhledem k tomu, že máte zaměstnání i rodinné zázemí, bych za optimální považovala vyzkoušet intenzivní ambulantní kontakt. Níže vám posílám adresu na Kontaktní centrum, pokud kolegům zavoláte a sjednáte si schůzku, určitě vám vhodný typ léčebného programu ve vašem regionu doporučí. Klidně se pro začátek můžete poradit i anonymně. Já myslím, že za pokus by to stálo, co říkáte? Rozhodně tím nemáte co ztratit.
Opatrujte se a dejte vědět, jak jste se rozhodla. Držím palce a ničeho se nebojte.
1.PS: Ještě si dovolím jedno doporučení - je důležité, abyste s přítelem začali abstinovat oba. Situace, kdy se o to snaží jeden z partnerů a druhý dál bere, je z hlediska abstinence zcela neperspektivní.
2.PS: Jinak ty nepříjemné pocity a stavy, které bezprostředně provází vysazení pervitinu (únava, spavost, podrážděnost, rozladěnost atd.) většinou netrvají nijak extrémně dlouho, jedná se o dny, max. 2-3 týdny, pak odezní. V případě, že přetrvávají dlouhodobě, je rozumné zvážit, zda se nejedná o některou další psychiatrickou diagnózu - např. depresivní poruchu, kterou lze samozřejmě také léčit.
Písek, Kontaktní centrum Arkáda - sociálně psychologické centrum, o.s.,
Husovo náměstí 2/24, Písek, 397 01
telefon: 382228171
Mgr. Erika Kellerová
http://www.arkadacentrum.cz