zavislost
Douda
Dobry den,
chtel bych se zeptat, jak mam prinutit kamarada, ktery uziva pervitin /udajne ma vse pod kontrolou - ale jen za posledni tyden byl \"sjety\" trikrat/, aby zacal tuto situaci resit? Problem je v tom, ze je hiv pozitivni gay a ma rad chems, takze v dobe, kdy je \"pod parou\" se snazi na internetu vyhledavat sexualni ulety, kde zduraznuje zalibu v sexu bez ochrany. Tvrdil mi jiz pred delsi dobou, ze s drogou prestal, ale od te doby se mi zacal vyhybat...ted jsem se pres zname dovedel, ze v tom intenzivne pokracuje a situace se zda byt jeste horsi...tento tyden dokonce nebyl schopen dojit par dnu do zamestnani. Vyzkousel jsem ruzne domluvy, zpravy sms, emaily...ale na domluvenou schuzku nikdy neprijde a vzdy ma nejake vymluvy, proc nemohl prijit..vyhyba se reseni situace...Mam mu \"pohrozit\", ze se jinak spojim s jeho rodici, pokud me nevyslechne a nebude se snazit s tim neco delat? prijde mi to trapne a nedustojne, ale s rodicu ma velky respekt a snazi se pred nimi vypadat jako dokonaly syn..je mu 25 let. Dekuji za Vasi odpoved.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
ve vašem dotazu mě dosti zarazilo, že váš kamarád ve chvílích, kdy je "pod vlivem", vyhledává prostřednicvím internetu sexuální kontakty bez ochrany, ačkoli je mu nepochybně známo, že je HIV pozitivní. To mi přijde naprosto neuvěřitelná nezodpovědnost. Nehledě na to, že se tím dopouští trestného činu vědomého šíření nakažlivé choroby. Takže možná místo toho, abych mu vyhrožovala rodiči, pohrozila bych mu trestním oznámením. A to velmi důrazně.
Chápu, že vás závislost vašeho kamaráda trápí a rád byste mu pomohl, ale pokud nabídku vaší pomoci nereflektuje a dokonce se o tom s vámi ani nechce bavit, zmůžete pramálo. Je mi líto. Se svou situací musí chtít něco dělat on sám. Je dospělý a za svůj život zodpovědný, přestože se podle toho nechová. V tomto případě bych ani příliš nesázela na to, že něco změní jeho rodiče, i když, pokud s ním budete v kontaktu, můžete mu tuto evantualitu také zmínit. Uvidíte, jak bude reagovat.
Mrzí mě, že pro vás nemám optimističtější variantu řešení, ale tak to bohužel je. Zkuste se, spíše než na problémy kamaráda, soustředit na vlastní život a na to, abyste v něm byl spokojený a vyrovnaný.
Hodně štěstí.
PS: Pokud byste měl zájem jít to všechno jěště někam probrat osobně, můžete se obrátit na poradnu pro rodiny a blízké závislých. Když zavoláte do nejbližšího kontaktního centra, určitě vám poradí. Adresář kontaktních center s vyhledáváním dle regionů najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.