bratr - drogy?
Janie
Dobrý den, můj mladší bratr (21let) se za poslední cca dva roky (od maturity) změnil, dříve býval veselý, vtipný, společenský, doma hodně a iniciativně pomáhal (i s péčí o nechodící babičku), byl fajn kluk. Poslední dobou (min.půl roku, možná déle) je jeho chování zvláštní, vůči mně a sestře je agresivní /slovně, někdy i lehce fyzicky/, zlý, uráží nás. Poslední měsíce se takto podobně (slovní agrese, neposlouchá, bere peníze či alkohol) chová i k rodičům. Pátek a sobotu tráví mimo domov s kamarády a někdy i o dost staršími známými /jeden byl o 14 let starší a nyní je ve vězení/, celou neděli a někdy i další dny prospí, maximálně si zajde z pokoje pro jídlo a opět se zavře v pokoji. moc ho nevídáme, straní se nám, zavírá se v pokoji. Výrazně pohubl, v obličeji je popelavý. Po nátlaku rodičů přiznal, že \"zkusili\" pervitin, před tím občas (možná často, nevíme čemu věřit) hulili marihuanu. Rodiče ho poslali na krevní testy, které byly ale negativní. Po jak dlouhé době po užití drogy by byly testy pozitivní? Chtěla bych Vás požádat o radu, jak zjistit zda si občas (osobně si myslím že častěji) si \"něco\" vezme? Rodiče to ničí, bratr často vyvolává konflikty, které dříve v rodině nebyly, byli jsme spokojená rodina s normálními starostmi, bratr začal ve 3.ročníku na gymnáziu chodit za školu, rodiče ho ze všech sil dotlačili k maturitě, kterou udělal, ale pak po nástupu na VŠ opět hrozně často spal - třeba 3/4 dne a do školy nešel, večer byl venku a takto až do doby, než ho vyhodili. Nyní má nastoupit na další VŠ, pomohli mu rodiče, s papíry, kolejí atd. Je často podrážděný, protivný, zlý, útočný, pořád by spal, nic nedělá, když je požádaný o pomoc tak je protivný a neudělá to, prostě odejde ven a moc nejí nebo naopak (a to občas) je veselý, milý, možná až moc upovídaný a hlasitý a plný energie, chová se (sice afektovitě) mile, pomáhá rodičům, snaží se. Tyto stavy se mu střídají a byl (po prosbách rodičů) u doktora, který jej poslal na zmíněné testy, kde se nic nenašlo a bratr tvrdil, že sice pervitin několikrát vzal, ale že už dlouho ne. Jenže stavy stále přetrvávají a ten fajn kluk se zdá být pryč. :-( chtěla bych se zeptat jak přijít na to, zda jsou za tím drogy, jak to dokázat a jak hlavně nyní máme jako rodina postupovat, jeho chování totiž způsobuje hádky mezi námi ostatními, především bratr útočí na mne a sestru, na což když my zareagujeme, tak je to ještě horší. Rodiče pak chtějí, abychom mu šly \"z cesty\", což vede k dalším hádkám a konfliktům mezi námi ostatními.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Z Vašeho psaní je citelné, jak moc Vám na bratrovi a vůbec rodině záleží. Váš bratr má velké štěstí, že má sestru jako Vy. Dle toho co píšete, by se mohlo jednat o pervitin, ale zda jde opravdu o něj a jak moc je situace vážná, bohužel, nejde objektivně posoudit touto cestou přes internet. Níže vkládám odkaz, kde se dočtete základní informace o této látce:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
V dalším přiloženém odkaze si můžete (buď Vy nebo rodiče) prostudovat základní obecné informace čeho si v začátku podezření všímat, jak vést pohovor apod...
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Ve Vašem příspěvku, je plno otázek. Je zcela legitimní, že jich máte plno a hledáte odpovědi, jak co nejúčinněji, možná citlivě pomoci...což je v pořádku. Bohužel, toto nejsou vůbec snadné situace a neexistuje žádná universální odpověď, která by byla aplikovatelná na všechny. Vždy je třeba mít více ucelených informací o situaci celkově. Jelikož jde o dlouhodobější proces, je třeba osobní kontakt a systematická práce. Veškerá zařízení pracující s uživateli nelegálních drog poskytuje i poradenské služby rodinným příslušníkům. Pokud rodina projeví zájem, pracuje s celou rodinou. Netuším, kde žijete, ale pokud by pro Vás nebylo obtížné navštívit Prahu nebo tam dokonce žijete, můžete se obrátit na naši specializovanou poradnu právě pro blízké osoby uživatelů drog... Mohli byste se konkrétně poradit, co by se v dané chvíli dalo pro bratra udělat a jak toho docílit. Kontakt uvedu níže. Zdali žijete někde jinde, napište prosím znovu a uveďte města, která by pro Vás připadala v úvahu, doporučíme Vám jiné přímo ve Vaší lokalitě.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(nachází se v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234
Fax: 284 824 235
GSM: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email: ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba poradny: PO až PÁ 9,00 - 19,00
Na první konzultaci je nezbytné se předem objednat během provozní doby. Veškeré služby jsou bezplatné, více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Rozhodně budu ráda, když nám napíšete, zda jste kontaktu využili a jak se vše dále vyvíjí. Kdyby Vás po přečtení informací napadali nějaké případné další dotazy, klidně pište. Též kdyby kontakt nevyhovoval.
Zatím se mějte hezky, držíme palce!
S pozdravem Markéta K.