závislost na marihuaně
martin
Dobrý den,
17 letý syn, středoškolák, kouří denně marihuanu. Tvrdí, že na tuto látku nelze získat závislost. Krade doma peníze, myslím si, že tohoto jediného svého koníčka nemá pod kontrolou, daná pravidla stále porušuje, dělá dluhy. Jak mám postupovat? Další setrvání v našem domě podmiňuju úplnou abstinencí. děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
názory na závislost na marihuaně jsou různé. Víme, že i po jejím užívání se může projevit. Každý člověk je jinak nastaven a její účinky a následky se mohou u každého jednotlivce projevit jinak. Pravdou je, že marihuana je tou z relativně bezpečnějších drog, v porovnání s klasickými zabijáky z jedové říše. Přesto existují lidé, které marihuana díky dispozicím, kterými jsou vybaveni, dokáže marihuana zničit. K situaci, jak jí popisujete, mě napadá, že synovo chování by mohlo odpovídat spíš užívání tvrdších drog, než je marihuana, nebo to, že problémy v rodině, ve škole, nebo jinde možná nejsou úplnou novinkou a že své kořeny mohou mít už v době daleko dřívější.
Nicméně teď je ted', a proto Vám doporučuji zejména abyste dodržela podmínky Vámi stanovených mantinelů, jinak se ústupky obrátí proti Vám, synovi nijak nepomůžete a bude žít v čím dál větším zoufalství. Daleko horší, než samotné kouření marihuany je to, že Vás syn okrádá. Problémem i výhodou zároveń je jeho nezletilost. Nesete za něj bohužel zásadní část odpovědnosti, máte ale také k dispozici více donucovacích prostředků, ty avšak  moc nezabírají.
Nejlépe uděláte, navštíte li některé zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem okolí, tam Vám jeho pracovníci po seznámení se situací doporučí nejvhodnější kroky, které můžete pro ošetření situace a pro možnou pomoc k motivaci syna k pozitivním změnám podniknout. Vhodné je si předem telefonicky domluvit termín schůzky, navštívit je můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Všechny tyto služby jsou bezplatné a lze je poskytnout i anonymně. Navštívit můžete kterékoliv nízkoprahové zařízení z oboru, kontaktní centrum a podobně, nejvhodnější pak některá z poraden pro rodiče. Napíšete li nám, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám vhodný kontakt pomůžeme vyhledat.
Najdete jej i sama v Databázi kontaktů na Drogovém serveru www.drogy.net/databaze-kontaktu Otevřít odkaz v novém okně
nebo na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou
Mapa pomoci na www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně
V obou případech je můžete vyhledávat podle oblastí, regionu, typu zařízení, nebo názvu organizace.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám Poradnu pro rodiče (PPR) našeho občanského sdružení SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu.
Kontakt:
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon:     +420 284 824 234
GSM:         +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoby:
vedoucí poradny Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
stálý tým PPR - Eva Formánková
Pouze po předchozím telefonickém objednání (pondělí až pátek 9.00 - 19.00),
poradenství po telefonu jsou poskytovány bez omezení.
Přeji Vám hodně sil, štěstí a správnou míru trpělivosti,
napište nám, jestli Vám byla naše odpověd' užitečná.
Držím palce Vám i synovi,
Amrit Sen.