Jak se chovat a pomoci mu?
Zuzana
Je podrážděný, nereaguje na poskytnutou pomoc a nepracuje, odcizil mi peníze a nekomunikuje a když, tak nic neví, mluvím na něj a on kouká skrze mě. Chvílemi se zdá, že to bude vpořádku, měl práci, ale zase to brzy skončilo. potřebuju pomoc. Chci, aby se dokázal živit sám a netoulal se po ulici. Moc děkuji za jakoukoli pomoc, zatím mě bylo jen řečeno, že musí chtít sám, ale to nic neřeší, protože já nevím jak to udělat, aby si to uvědomil.
Zuzana

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Zuzano.
Pokud se týká vašeho syna, domnívám se, že v tomto případě by nejlepší pomocí bylo nepomáhat. Je skutečně potřeba, aby si váš syn sám uvědomil, že užívání pervitinu a THC mu přináší do života také řadu negativ, že to není jen o zábavě.
Prakticky to např. znamená, abyste synovi nedávala ani "nepůjčovala" peníze, naopak trvala na tom, aby pokud s vámi bydlí se na finančním i praktickém chodu domácnosti také sám podílel. Rovněž bych nedoporučovala přehánět to s nějakým domácím servisem pro něj, např. vaření, nákupy jídla, praní prádla apod. Předpokládám, že syn je již plnoletý máte tedy určitě nárok vyžadovat, aby respektoval nastavená pravidla pro společné bydlení. Pokud již s vámi nebydlí, jsou vaše šance, jak na něj působit, přeci jen o dost omezenější a skutečně to budete muset nechat hlavně na něm. Je samozřejmě dobré, aby syn věděl, že v případě, že bude abstinovat, pracovat a ev. se léčit, má u vás dveře otevřeny.
Chápu, že je to pro rodiče těžká situace a možná by vám pomohlo zajít si o problémech popovídat osobně do zařízení, které se na pomoc rodinám závislých specializuje. Pokud je pro vás dostupná Praha, obraťte se na Poradnu pro rodiče SANANIM, Café Therapy, Praha 1, Školská 30, telefon: 284 824 234, 739 268 527, Mgr. Štěpánka Čtrnáctá.