vysazení rivotrilu
mara
Dobrý den, již cca 12 let beru rivotril, nejdříve ve vyšších dávkách (4 mg/den), z mojí iniciativy se mi podařilo snížit na 2mg/den. Nyní jsem zkoušel snížit o 0,5 ale došlo během měsíce k výraznému zhoršení (napětí v těle, zmatenost, nesoustředěnost, dezintegrace, sociální stažení, panika etc) Včera to vykulminovalo totální derealizací a takovou panikou, že jsem dávky opět nasadila. Moje psychatrička to nijak neřečí, psychiatr na RIAPSU mi řekl, že ty dávky jsou moc vysoké a že je nutné je snížit. Nevím si rady. Existuje nějaká cesta z tohoto bludného kruhu?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den omlouvám se za pozdější odpověď a nevím, zda je to stále pro Vás aktuální. Chci ocenit však Vaší snahu řešit svou situaci, která není jednoduchá. Jistě víte, že Rivotril je benzodiazepin a řadí se tedy mezi vysoce návykové látky, které mohou při vysazování způsobovat podobné reakce, které zde popisujete. V horším případě i epileptické záchvaty. Za takto dlouhou dobu jste přivykla účinkům léku, že nyní při nedostatečné hladině jsou výše uvedené reakce adekvátní. Svou roli sehrává i psychická stránka.
Z Vašeho dotazu vnímám rozhodnutí pokusit se s užíváním Rivotrilů skončit. Pokud tomu tak je, zcela jistě bych Vám doporučila vysazovat lék pod dohledem lékaře, který stanoví jasný plán. Také zřejmě v této fázi bude těžší pro Vás vysazovat za ambulantních podmínek. Přemýšlela bych o bezpečnějším způsobu -spíše o hospitalizaci na  psychiatrické klinice či v psychiatr.léčebně, kde mají detoxifikační oddělení a kde Vám pomohou překonat nepříjemné fyzické a psychické obtíže. Tato zařízení přijímají na základě doporučení od ošetřujícího lékaře- Vaše psychiatrička, který napíše o dosavadním zdravotním stavu, problémech s kterými se chcete léčit. Po zvládnutí vysazení medikace je v rámci léčby důležitá psychoterapeutická pomoc, v rámci ní máte možnost mluvit o všech problémech. Tuto psychoterapeutickou pomoc můžete využít následně i v ambulantních zařízení.
Obecně řečeno, abyste se tedy dostala z bludného kruhu, aby celá ta Vaše snaha nebyla marná, je nutné sloučit péči psychiatrickou s psychoterapeutickou. Není to jednoduchá cesta, ale výsledek může stát za to. Chci Vás tedy povzbudit v odvaze jít dále jinou cestou než tomu bylo posledních 12 let.
Snad je tato odpověď pro Vás dostatečná, v opačném případě Vám ráda zodpovím další nebo uvítám i zprávu, co se děje s Vámi dále.