Sestra feťačka
Veronika
Dobrý den,
už se to táhne několik let, máme v rodině feťáka. Je to moje sestra. To že je feťám tak nějak bereme, ale aby toho nebylo málo sestra je podle mě už i sychizofrenik. Vzhledem k tomu, že je to docela závažné onemocnění a když se nebude léčit může to mít i fatální důsledky, jsem se chtěla zeptat jaká je možnost s takoými-to lidmi? Sestra si myslí, že je zdravá, ona se léčit nepotřebuje, ale každý normální vidí, že je úplně mimo, povídá si sama ze sebou, vyhrožuje že všechny zabije, pletou se jí věci dohromady co někde slyšela 6 let zpět to teď vytáhne ale dá si to dohromady s úplně jinou myšlenkou.
Prosím jak s takovýmto člověkem jednat? má už 23 let, takže nedobrovolně ji nikdo nikde držet nebude.
šlo by sestru zbavit svépravnosti něž někoho doopravdy zabije něbo udělá něco sobě? Děkuji za odpověď. Veronika.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Veroniko.
Těžko takto objektivně posoudit, jak na tom sestra je. To co popisujete se zdá být vážné, ale pokud ji nevyšetří lékař, těžko dělat nějaké závěry takto na dálku a bez osobního kontaktu. Konzumace jakékoliv drogy (i THC), může vyvolat velmi vážné psychické potíže, pokud je k tomu dotyčná konzumující osoba disponována. To znamená, že užití drogy může být tvz. startérem nástupu nějaké psychiatrické diagnosy, která by se třeba objevila mnohem později. V tomto případě by byla nezbytná psychiatrická péče, vysazení drogy a nasazení případné medikace, aby byl dotyčný stabilizován. Také je, ale možné, že v důsledku konzumace drogy, u pervitinu je to celkem běžné, nastupuje tvz. ,,toxická psychóza", která se jeví obdobně jako schizofrenie. Je to stav, při kterém dotyčná osoba není zcela schopna rozpoznat co je blud a co realita, je přehnaně vztahovačná, řeší podružné detaily, dává si do spojitosti záležitosti, které vůbec spolu nesouvisí, může mít halucinace /sluchové, vizuální, ale i čichové/. Pokud by šlo o toxickou psychózu, vysazením drogy by měla postupně slábnout a později zcela odeznít. Ale i v tomto případě, by bylo namístě využít odbornou pomoc...
Toto, ale opravdu nelze řešit touto cestou. Bylo nejrozumnější, kdybyste buď Vy, nebo někdo z rodiny, navštívil naší poradnu pro blízké osoby a tam v osobním kontaktu podrobněji probral celkovou situaci, možnosti, jak by se dalo sestře pomoci /kontakt níže/. Vhodnou motivací lze v mnohých případech i nemotivované uživatele přimět k návštěvě nějakého zařízení a využití odborné pomoci. Dále uvádím i kontakt na kolegu, který se na psychické potíže v souvislosti s užíváním nelegálních drog specializuje.
Pokud by se setra nacházela ve vážné krizi, byla nebezpečná sobě nebo okolí, můžete zavolat záchranný systém. V těchto případech, kdy je osoba nebo další osoby v ohrožení, je možná i nedobrovolná hospitalizace. Trvá pouze po dobu, než akutní stav odezní.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234
Fax: 284 824 235
GSM: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email: ctnacta@sananim.cz
Veškeré služby jsou bezplatné. Je třeba se s poradnou spojit a na první konzultaci se předem objednat. Provozní doba PO až PÁ 9,00 - 19,00 hod..
Více informací naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Specializované ambulantní služby CADAS, o.s. SANANIM
Spálená 12
Praha 1
(nedaleko stanice metra B Národní třída; 1. patro budovy Studentského zdravotního ústavu - mapa)
Tel:  222 924 245, 603 831 815
Fax: 266 315 306
Email: cadas@sananim.cz
Kontaktní osoba: MUDr. Jakub Minařík
Email: minařík@sananim.cz
Též jde o bezplatné služby. Pouze v případě psychiatrických vyšetření je třeba uhradit regulační poplatek 30,- jako u běžných lékařů. Na uvedených číslech je nezbytné se předem objednat, pokud by šlo o vážnou krizi, je možné přijít bez objednání. Více informací v přiloženém odkaze:
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Zatím se mějte hezky. Přeji, ať se vše začne vyvíjet lepším směrem.
S pozdravem Markéta K.