Abstinence
Annie
Dobrý den,
od 15 let pravidelně (skoro denně) kouřím trávu. A zhruba i od té doby jsem začala s pervitinem. Přestala jsem vše užívat ze dne na den. Nechci v tom už pokračovat, moje psychika mi to nedovoluje, ani sama drogy už nechci užívat. Chci být čistá, jenže pořád se mi dostavují chutě a pociťuju, že látka v těle stále chybí. Dají se nějak zmírnit chutě, bez lékařské pomoci a léků? Pokud máte nějaké rady sem s nimi, budu vděčná za cokoliv. Děkuji s pozdravem Annie

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Annie.
Nejdříve bych Vám ráda pogratulovala k dobrému rozhodnutí. Ze dne na den se vším seknout bylo jistě náročné, klobouk dolů. Netuším, jak dlouho Vaše vysazení v tuto chvíli trvá. Nicméně, buďte na pozoru, chutě se v různých intenzitách a frekvencích vrací poměrně dlouhou dobu a leckdy se tyto ,,chutě" umí převléct tak rafinovaně, že je si jich dotyčný zprvu ani nestačí všimnout...
Chcete rady...tak základ je přestat se stýkat s lidmi, kteří i nadále drogy konzumují, vyhýbat se místům, které máte s konzumací spojené... Plno lidí si myslí, že stačí pouze vysadit drogu, ale pokud se budete pohybovat ve stejném prostředí, velmi snadno se to zvrtne do starých kolejí. První rok je zásadní a je třeba mít stále na paměti, že pokud přijde chuť, je to pouze chuť = přijde a zase odejde. Je vhodné mít nějaké činnosti, práci, záliby... je to v podstatě jedno co, ale nějaký zájem, náplň. V tomto období je důležité se zaměstnávat, nenudit se, připravit si plán činností a povinností a ten dodržet. Mám zkušenost s klienty, co během roční léčby v terapeutické komunitě v prvním období své abstinence pociťovali vnitřní prázdno a nic je nebavilo dělat. Nezalekněte se toho. S odstupem času lze zase v sobě nalézt radost a uspokojení i z jiných záležitostí nežli jsou drogy. Je to dlouhodobá práce, proces, který má své etapy. Nemusíte chodit k lékaři a nemusíte jíst léky. Co by Vám, ale jistě velmi pomohlo a také usnadnilo tímto procesem projít, je terapeutická podpora.  Je dobré být v kontaktu s odbornou pomocí a konzultovat to, co se s Vámi děje. Lépe a snadněji své stavy pochopíte. Dnes již existují i jiné možnosti, než pobyt na psychiatrii. Můžete třeba využít jen ambulantních služeb. To znamená, že byste pouze dle dohody někam docházela a hovořila s terapeutem... Byla by škoda, díky nezvládnutých chutím to pokazit, není to neobvyklé...
Zkuste se nad tím zamyslet, rozhodnutí je samozřejmě na Vás. Pokud byste chtěla někoho doporučit, rádi Vám poskytneme kontakt. Rozhodně budu ráda, když se ještě ozvete a dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá a jak to zvládáte. Můžete využít i tvz. ,,skrytou poznámku", která není součástí veřejného webu, nikdo ji tedy neuvidí...
Mějte se hezky. Držím palce a ozvěte se.
S pozdravem Markéta K.