co dělat?
Teši
Syn se chová divně,bydlíma na menším městě a zjistila jsem že je závislý na pervitinu.Přesvědčuji ho,aby se šel léčit,že mu chceme pomoct,že to sám nezvládne,ale on zapírá.je pohublý v obličeji,hodně spí a je výbušný.je nezodpovědny atd.jak a kde ho máme nechat vyšetřit na výskyt drog v těle?je mu 25let.Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
podle toho, co píšete - syn je závislý, vše tomu napovídá, jste si zřejmě jistá - se zdá, že vyšetření na výskyt drog potřebujete spíše jako usvědčující důkaz pro syna. Test na drogy si můžete koupit v lékárně. V tomto případě Vám ale asi moc nepomůže, a to hned z několika důvodů:
1. Syn by Vám musel dát moč (stejně jako by to musel dobrovolně udělat v nějaké laboratoři). Může to odmítnout a také je to poměrně zahambující situace, která ve vzájemném vztahu může důst uškodit.
2. Testy mají jen omezenou vypovídací hodnotu - pokud je test negativní, znamená to, že v uplynulém 1-2 týdnech drogu neužil (konkrétně pervitin); pokud je test pozitivní, neříká to nic o tom, jak moc často a kolik drogy užívá, tedy jak velk je jeho problém. Dále je také určité riziko, že test bude falešně pozitivní, tedy ukáže užití drogy, přestože užita nebyla. Naprostou jistotu Vám dá jen laboratorní, poměrně drahé, vyšetření.
3. Co s testem dál? I když bude výsledek pozitivní, nedává Vám to žádnou záruku, že syn problém uzná a bude chtít nějak pomoci, natož se léčit.
Z toho všeho vyplývá, že test příliš neřeší. Aby bylo možné problém s drogami nějak řešit, je nejdříve třeba, aby ho dotyčný nějak uznal. To ale neznamená, že nemůžete nic dělat. Syn zřejmě bydlí s Vámi, asi Vám způsobuje mnoho starostí a potíží. A tak máte také určité možnosti, jak ho ke změně tlačit. Nemusíte si nechat líbit jeho výbuchy, nezodpovědnost, živit ho atd. Je možné udělat určité kroky, které ho přinnutí zamyslet se nad změnou. V každé rodině a v každou dobu je ale situace trochu jiná. A proto bych doporučovala nejlépe navštívit některé z center pro pomoc rodinám závislých a poradit se konkrétně o vaší situaci. Jistě najdete společně s odborníkem, co by se dalo dělat.
Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, dejte vědět nejbližší město, ráda Vám kontakty pošlu.