marihuana
Ida
Dobrý den. Můj přítel je dlouholetý (20let)takřka každodenní konzument marihuany. V posledním roce našeho soužití se neustále prohlubují jeho problémy s erekcí a nyní dochází k významnému poklesu libida. Přítel prodělal jak funkční vyšetření na urologii, tak vyšetžení hladiny hormonů na sexuologii, včetně spermiogramu. Veškerá vyšetření, včetně plodnosti má v normě.
Můj dotaz zní, je-li možné, že tento problém souvisí s právě oním letitým užíváním trávy. Konzumace je sice v posledních 2 letech pravidelná, ale v dávkách, kdy to na něm prkticky není poznat, že si zahulil. Nicméně problémy v sexuální oblasti pozvona přichážejí už 3 roky.
Díky Ida Nezávislá

Odpověděl: Amrit Sen
Paní - slečno Ido, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy a cením si toho, s jakou otevřeností se obracíte na naši poradnu. Potíže v intimním životě po dvacetiletém užívání marihuany by nebyly ničím vzácným, prostě se to stává. Zdaleka si ale netroufám na podkladě informací ve Vašem dotazu posoudit, jestli skutečně jde o problém zaviněný dlouholetým užíváním, či o potíž způsobenou něčím jiným. Navíc je pravděpodobnější, že může být projevem více okolností, které vyústily v tento problém. Nepíšete, jak celou záležitost prožíváte, jak se k tomu staví a jak ji prožívá Váš partner. Rozumím tomu, že urologové vykonali vše potřebné pro to, aby mohli diagnostikovat případný problém, který by mohl být zapříčiněn poruchou, nebo onemocněním, které by mohly spadat do oblasti jejich oboru. Co mi však není zdaleka jasné je to, že sexuolog, který po výsledcích odborných vyšetření, které se týkají hladiny hormonů, spermiogramu a testů plodnosti, keré by po nálezu anomálií odkazovaly pacienta spíše do rukou lékařů dalších lékařských oborů, s Vaším partnerem, potažmo s vámi oběma jako s partnerskou dvojicí nepracuje, protože až po zjištění, že je po fyzické a zdravotní stránce vše v pořádku, práce sexuologa většinou začíná.
Doporučuji Vám proto, abyste právě proto, že všechna vyšetření dopadla dobře, navštěvovali sexuologa, který vám může pomoci navést vás k případné nápravě a ke zvládnutí vašeho soužití. Pokud by ale stála všechna aktivita řešení partnerských potíží pouze, nebo z většiny jen na Vás, obávám se, že se možné nápravy nejspíš nedočkáte.
Potíž by mohla nastat i v tom, že pokud nebude specialista seznámen se všemi okolnostmi, může Vám jen těžko pomoci. Netuším, nakolik vstřícná a otevřená je vaše partnerská komunikace a nakolik bude Váš partner ochoten otevřít vše, tedy i jeho kouření marihuany před třetí autoritou v tomto případě osobou lékaře. Bez toho se jen těžko pohnete dál. Ze zkušenosti víme, že pak lékař i psycholog v podobných případech navrhne, byť mohou příčiny přicházet odkudkoli, aby dotyčný úplně vyřadil minimálně na delší čas, nebo nejlépe navždy marihuanu ze svého života. Otázku, jak by se k tomu postavil Váš partner mu nejlépe položte sama, nebo jestli se bojíte odpovědi počkejte jak se zachová, až mu to doporučí odborník. Myslím si ale, že nejvýhodnější a nejúčinnější postup je komunikace férová, otevřená, bez intrik, kombinací a kalkulací. Zdaleka vyloučeno není ani to, že může jít o záležitost zcela přirozenou, ke které si své připisují parnerův věk a rodové dispozice.
Nevím ani, jak zvládáte svou partnerskou roli vy, vzhledem k tomu, že jste učinila pozitivní krok formou tohoto dotazu předpokládám, že o svého partnera stojíte, a ze způsobu, jakým jste jej napsala, že máte partnera ráda, to je dobré znamení.
Abych Vás ale jen nestresoval. Podobné situace, kterým se už přestává říkat potíže, problémy, nebo nemoci, prožívá velmi vysoké a rychle se zvyšující procento lidí populace tzv. moderní společnosti. Přitom jejich příčiny mohou být i velice triviální. Pokud jde o vztah, který je propojen poutem vzájemné lásky a vůle vycházet si vstříc, dají se potíže v intimním vztahu ke spokojenosti obou partnerů řešit vždy.
Přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.