Pervitín - dlhodobé následky
Milan
Zhruba pred rokom som prestal po troch rokoch užívať pervitín. Mám problémy s krátkodobou i dlhodobou pamäťou, na nič sa nemôžem poriadne sústrediť, nič ma nenadchne. Necítim radosť, emócie pri kontakte s ľuďmi. Vyhýbam sa spoločnosti, som podozrievavý (priateľka o mne hovorí, že pre mňa vo všetkom platí prezumpcia viny). Predtým som taký nikdy nebol. Je nejaká šanca, že sa to ešte niekedy v budúcnosti napraví?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás
a děkuji za důvěru, s jakou se obracíte na naši poradnu. Velmi obdivuji, že jste dokázal s užíváním pervitinu přestat. To, že jste na to byl sám, je sice obrovskou devizou, má však jisté nevýhody v tom, že jste na problémy, které už mohly touto dobou odeznít, nebo přetrvávat v daleko přijatelnějš podobě, byl sám, bez dostatku potřebných informací a bez účinného poradenství. Většina potíží, které popisujete, bývá bývalými uživateli pervitinu často popisována, není tedy žádnou vzácností. Ty však u většiny lidí poté, co drogy přestanou užívat, samy časem odezní, nejdéle do několika měsíců. Nebývá to ale vždy pravidlem, každý člověk je jinak nastavený a na každého drogy mohou účinkovat jinak, včetně jejich následků. Poruchy s pamětí, které popisujete, bývají ale daleko typičtější u uživatelů THC. Známé jsou i po užívání hypnotik a barbiturátů, v našich končinách benzodiazepimů a dalších látek, nemluvě o těkavých látkách a alkoholu, u kterých to bývá zcela nejčastější.
Nedostatek radosti a emocí, poruchy soustředění, problémy v sexuální oblasti a řada dalších, bývají skutečně velmi časté zejména u dlouhodobých uživatelů psychostimulantů, které mohou přetrvávat, nebo které zaznamenají až v době, kdy drogu neužívají, nebo se dokonce až v době abstinence skutečně projeví.
Že se straníte lidí, nemusí být jednoznačně způsobeno užíváním drog, neznám Vás nyní, ani netuším, jaký jste býval dříve, podle toho, že jste nespokojený a necítíte se šťastně, ani dobře, si ale dovoluji usuzovat, že potřebujete pomoc.
Popisujete také Vaše projevy podezřívavosti, to by už mohlo naznačovat psychickou poruchu, ke které jste mohl mít dispozice ještě před dobou, kdy jste drogy užíval a ty pak mohly tento problém, nebo poruchu umocnit, či nastartovat. Často je třeba takový přetrvávající stav ošetřit a nějakým způsobem léčit.
Nikdy se ale tyto potíže nedají řešit tím, že člověk začne znova drogu, nebo drogy užívat. Jde o procesy, které takto nelze vrátit zpátky, naopak se tyto potíže ještě prohloubí. Existují však spolehlivé cesty, jak lze i v tomto ohledu problémy napravit a dosáhnout životní spokojenosti. Tři roky na pervitinu mohly spolehlivě stačit k tomu, aby sebou přinesly popisované následky. Píšete, že abstinujete rok. To je dost dlouho na to, pokud neberete jiné drogy, nebo pravidelně, či nadměrně nepijete, aby problémy odezněly. Proto Vám doporučuji, abyste se spojil s odborníkem na drogovou problematiku. Nejlepší bude, když kontaktujete některé zařízení ve Vašem okolí, které se drogovou problematikou zabývá, například některé z kontaktních center, či poraden. Nejlepší je si předem domluvit telefonicky schůzku, navštívit je můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Tyto služby jsou bezplatné a lze je poskytnout i anonymně. Tam Vám pak pracovník po seznámení se situací doporučí kroky, které můžete podniknout směrem ke své spokojenosti a uzdravení, včetně toho, jak lze proces odeznívání následků předchozího užívání drog urychlit, případně Vám poskytne další vhodné kontakty na odborníky a specialisty.
Rádi bychom Vám pomohli vhodné kontakty vyhledat, ale vzhledem k tomu, že jste ze Slovenska, to není úplně v našich možnostech. Můžeme Vám pouze doporučit slovenský web http://www.infodrogy.sk, kde by měly být k dispozici kontakty na zařízení zabývající se drogovou problematikou na Slovensku. Doporučuji Vám také, abyste s tím nijak neotálel.
Ptáte se, jestli existuje šance, aby se Vaše problémy někdy v budoucnosti napravily. Samozřejmě že je. A nemusí to být v budoucnosti, s jejich účinnou nápravou se dá začít už nyní. Šanci tedy zcela spolehlivě máte, a to velkou.
Napište nám, jestli Vám byla naše odpověď užitečná, rádi odpovíme na další dotazy.
Držím Vám palce, moc Vám fandím, věřte, bude to dobré....
Hodně štěstí a úspěchu ve Vašem počínání přeji,
Amrit Sen.