jehly
Miky
Dobry den,nekolikrat za rok se mi stane že se nekde pichnu a pak ani nevim o co nebo jak hluboko to mohlo bejt,jak vysoke je riziko v čr že bych mohl narazit nekde na nakaženou jehlu virem hiv?Je toto pichnuti opravdu nebezpečne,a da se srovnat treba s aplikaci do žily??Krev na hrotu jehly by mela prijit taky do pritomnosti se vzduchem,nebo se mylim??diky za odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
teoretické riziko zde je, ale nedá se vůbec srovnat s aplikací do žíly. Při aplikaci použitou jehlou do žíly vstříknete i zbytek případně infikované krve, která ve stříkačce zůstala. Navíc dojde většinou k půjčení jehly brzy po aplikaci, což riziko nákazy zvyšuje. I když v takovém případě více hrozí hepatitida typu B (případně C). Z hledisa HIV je stále největší hrozbou nechráněný sex. Virus HIV mimo tělo, na vzduchu, velmi rychle hyne, v řádu minut. Je tedy velmi nepravděpodobné, že by krev ve stříkačce byla dost čerstvá a navíc jí do Vašeho těla proniklo dostatečné množství k nákaze (musel by se pravděpodobně navíc stlačit píst stříkačky, jako právě u aplikace do žíly. A navíc je tu ne příliš vysoká pravděpodobnost, že vůbec krev ve stříkačce bude HIV pozitivní. Riziko, že bude pozitivní na hepatitidu B nebo C je mnohonásobně vyšší.
V každém případě, pokud byste měl důvodné podezření, že jste se píchnul o špinavou jehlu (což se myslím také často nestává, přeci jen se jen tak někde nepovalují), pak je dobré poradit se o dalším postupu s lékařem nebo na hygienické stanici.