co je to závyslost
lucy
Dobrý den, potřebuji zjistit jak poznám, že jsem závyslá na pervitinu. 5 let jsem šňupala cca 2 až 3 v měsíci, vždy o víkendu tak 2 až 3 čáry, dnes si píchám do žil cca 10 měsíců. Ze začátku asi první 3 měsíce každý víkend, pak jsem to začala omezovat tak cca 2 až 3 do měsíce zase jen o víkendech. Spotřebuji za ten víkend vždy tak pul géčka někdy více někdy méně. Teď poslední měsíc jsem to začala střídat se sňupáním, jednou sem si to nasypala jen do vody a vypila. Je možné,že se bojím a tak se snažím zvolit bezpečnější variantu braní?Jak poznám, že jsem závyslá? Děkuji moc za Vaši odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
chápu Vaše obavy a starost o svůj stav. Dobře, že se obracíte na naši poradnu. Určit na dálku, jestli a nokolik jste závislá dost dobře nemohu. Každý člověk je jinak nastavený a možný vznik závislosti je u každého velice individuální. Divil bych se ale, kdyby se Vám, podle toho, jak Vaší historii i současnost popisujete, závislost zcela vyhnula. Ano, je možné že z pocitu ztráty sebekontroly zkoušíte podvědomě bezpečnější způsob užívání. To je sice o něco rozumnější, protože je bezprostředně "bezpečnější" a nemá tak devastující účinek na organismus, ale na sílu závislosti po tak dlouhodobém užívání nemívá už, bohužel, vliv.
Mohu Vám zde posat několik nejtypičtějších průvodních znaků závislosti. Bude na Vás se nad nimi zamyslet, položit si v té souvislosti řadu otázek a na ně pak co nejpravdivěji a upřímně dokázat odpovědět. Po nějakém čase si zkuste na ně odpovědět znova, možná, že se Vaše odpovědi s odstupem času změní. Bohužel, jedním ze znaků bývá i ztráta reálného pohledu závislého člověka sama na sebe, proto bývá nejlepší, když může na otázky, které si budete pokládat, odpovědět i někdo další, kdo Vás dobře zná, komu věříte a kdo Vás nebude šetřit jenom proto, že Vás má rád. Tak můžete získát pro objektivnější posouzení Vaší situace i pohled další osoby, který se od toho Vašeho může také lišit.
Mezi nejtypičtější projevy závislost patří např.:
náhlé výkyvy a změny nálady bez zřejmého důvodu,
zhoršená schopnost koncentrace, roztěkanost,
náhlé, nebo i plíživé zhoršení  výkonnosti, spolehlivosti,
docházky, případně pozdní příchody do zaměstnání, nebo do školy,
změna, změny, nebo ztráta zaměstnání,
agresivní sklony, nervozita, podrážděnost, pocity zkroušenosti,
žárlivost, nápadná sebelítost, úzkosti,
únava, vyčerpanost, spavost,
snížená, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu,
změna stravovacích návyků, zanedbávání výživy a pitného režimu,
ztráta zájmů a koníčků, ztráta zájmu o vnější svět,
lhaní, vymýšlení si, podvádění,
ztráta, nebo změna přátel,
změny v rodinném prostředí, odcizení,
bezdůvodné námitky proti členům rodiny,
ztráty peněz a cenných předmětů, krádeže
časté, nebo trvalé myšlenky na drogy,
pocity viny,
nárůst sociálních obtíží,
období abstinence vynucené tlakem okolí,
konání se často točí kolem drog,
úvahy nebo realizace úniku z dosavadního prostředí,
pokud to jde, tak vytváření si zásob drog,
ztráta schopnosti přerušit, nebo se zdržovat užívání drog,
výskyt prodloužené intoxikace - jízdy v delším tahu,
toxické psychózy,
změny v dávkování, nárůst užívaného množství drogy....
Pokud mezi těmito projevy poznáte byť jen několik málo příznaků, které se projevily ve Vašem životě, měla byste si připustit a přiznat, že jste závislá.
To je také vůbec první a bezpodmínečně nutný krok k tomu, abyste mohla vůbec někdy něco změnit a případně se pokusit ze závislosti vyprostit. Dalším z kroků bývá připustit si, že jsem ztratil kontrolu a schopnost a sílu,
a že sám se bez pomoci ze závislosti vymanit nedokážu.
Nezlobte se, tuším, že předbíhám možným událostem.
Takže...kdybyste někdy zjistila, že potřebujete pomoc a že máte touhu s užíváním přestat, tak i my jsme připraveni Vám pomoci.
Jde to a existují osvědčené cesty, jak toho lze dosáhnout.
Napište nám, jestli Vám naše odpověď byla užitečná, rádi odpovíme na další dotazy, pište kdykoli.
Přeji Vám hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen,