Jak skončím?
Kim
Dobrý den,
nevím jestli se chci vlastně zeptat, nikdy moc jistě nevím co chci... ale zajímalo by mě, jakto že mám takový kladný vztah k drogám? Tvrdé drogy neberu, jenom hulím nepravidelně trávu, asi půl roku. Nezačala jsem hulit abych zapadla do party, začala jsem hulit sama. Pak jsem ovšem ses lidmi co hulí trávu nějak do styku dostala a bylo. Na měsíc jsem ale přestala, protože na to rodiče přišli... myslela jsem si že bych mohla přestat na vždy, ale nezvládla jsem to a zase si sama dala. A k mému kladnému vztahu k drogám... už od nějakých třinácti let mě svazuje touha zkusit něco tvrdýho. Nevím proč. Je to cesta do pekel, je to zlý a tak... ještě chci dodat, že závislosti se v naší rodině vyskytovaly (a vyskytují).. Moji rodiče se rozvedli když mi byly dva roky, mamka si našla přítele který žije s námi dodnes, s ním problémy nejsou, o domácnost se stará a tak, ale jen kouří trávu. Problém byl ovšem s mým otcem, který je sice už tři roky po smrti (zemřel ve 44 na pracovní úraz) ale byl už od neskutečných osmnácti let na drogách, chvíli na pervitinu, poté na heroinu. Nikdo mi to nikdy neřekl, jezdila jsem k němu na víkendy, bydlel spořádaně, staral se o mě... vypadal jako normální rodič, akorát že žil sám. Poté zemřel, a mě se nějakým způsobem dostala do ruky kniha o drogách kde jsem přišla na tu ohromnou touhu. A následně jsme u táty v bytě našla po něm stříkačky a všechno mi to bylo potvrzeno.
Máme ještě v rodině asi dva drogově závislý, ale ty jsou hodně vzdálení příbuzní. Mám ještě strýce alkoholika, ale k alkoholu mám těžce záporný vztah. Chci vedět, proč mě drogy přitahujou i když teď už VÍM jak jsou nebezpečný a z člověka dělají trosku?!? Když mi někdo někdy drogu nabídne, vím docela jistě že nikdy neodmítnu. Co jsem sakra zač?!

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Rozumím otázkám, pochybnostem i váháním, které Vás hlodají. Děláte dobře, že si je nenecháváte pro sebe a obracíte se naši poradnu....
Na otázky co jste zač a jak skončíte Vám nemohu odpovědět, protože Vás neznám a budoucnost předpovídat neumím. Mohu jen konstatovat to, že lidé, kteří mají někoho z rodičů závislého, bývají sami závislostí mnohem více ohroženi, že při seznamování se s drogou do závislosti velmi často velmi rychle upadají a také, že jejich léčba bývá z mnoha důvodů náročnější. Nakonec je jedno, jestli jde o drogy, nebo o alkohol. Některé děti, a ač se to zdá těžce pochopitelné, jich není zas až tak mnoho, vzhledem ke zkušenostem a nepříjemným zážitkům získají vůči drogám, případně vůči alkoholu tak negativní postoj, že se jich odmítají dotknout, to však, jak jsem pochopil, není Váš případ.
Podle toho, že si alespoň touto formou dokážete říci o pomoc usuzuji, že máte velkou šanci v tomto dilematu obstát. Nechci Vás strašit, ani Vás sáhodlouze přesvědčovat, abyste tvrdé drogy nezkoušela, sama toho o této problematice jistě aspoń něco víte...Mohu Vám jen jednoznačně doporučit, abyste se na ně z vysoka vykašlala. Ve Vašem případě, domnívám se, by nešlo jen o hru s ohněm, ale o daleko nebezpečnější experiment.
Důležité je, abyste nezůstávala s myšlenkami tohoto druhu sama. Nevím, jaký vztah máte s rodiči, případně se sourozenci a jestli máte odvahu a možnost tato témata otvírat. Pokud to jen trochu lze, pak to udělejte. Jestli ne, svěřte se dobrému příteli, nebo kamarádce, případně více blízkým lidem, kteří drogy neberou. Určitě se Vám uleví a díky rozhovoru a sdílením pocitů s někým, komu důvěřujete můžete získat i kladnou motivaci k tomu podniknout jiné zajímavé, nebo zábavnější, ale hlavně bezpečnější věci.
Velmi rozumné by bylo, kdybyste se spojila s odborníkem některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem okolí. Spojte se telefonicky, nebojte se popsat svojí situaci, na tom není nic divného, naopak. Podobné problémy jsou pracovníci zvyklí řešit a je pravdou, že je daleko výhodnější pro všechny je problém řešit ve stadiu, kdy ještě zcela nepropukl a není zdaleka tak obtížné jej řešit. Pracovník Vám doporučí, jaké konkrétní kroky můžete pro svůj klid a zvládnutí situace podniknout, poskytne Vám další vhodné kontakty, bude li to třeba, případně Vám navrhne sjednat s Vámi termín osobní schůzky v zařízení. Při osobním rozhovoru se vše řeší daleko lépe. Navštívit zařízení můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Doporučuji si vybrat některou z nízkoprahových služeb, například některé z kontaktních center. Zavolat ale můžete v podstatě na kteroukoliv ze služeb s tím, že Vás přípaně odkážou na tu pro Vás nejvhodnější.
Napíšete li nám ve kterém, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, rádi Vám službu pomůžeme vyhledat.
Jste li z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na služby našeho občanského sdružení SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu:
http://www.sananim.cz/
kde najdete pod odkazy na titulní straně i kontakty na jednotlivé poskytované služby
nebo rovnou na:
http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
Další kontakty na zařízení mnoha dalších organizací můžete také také sama najít na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou Mapa pomoci na:
www.drogy-info.cz
kde je lze hledat podle oblasti, regionu, nebo typu zařízení.
Dovolím si apelovat na Vás, abyste situaci nepodceňovala, nesetrvávala v současném stavu a podnikla pro sebe něco pozitivního, nejlépe abyste využila některé z výše uvedených doporučení.
Budu moc rád, když napíšete, jak se Vaše situace vyvíjí.
Přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.