Problém s alkoholem v těhotenství a hlášení na sociálku.
iveta
Dobrý den, mám dvouletá dvojčata a nyní jsem těhotná. Za rok a půl jsem si vytvořila \"rituál\" , že večer , když děti usnou si sednu k počítači a otevřu pivo. Na začátku jsem pila jedno malé plechovkové , nyní už jsem pila 1,5l. Když jsem se o těhotenství dozvěděla, tak jsem samozřejmě chtěla přestat, ale zjistila jsem, že jsem závislá! Bez alkoholu se mi špatně dýchalo, závislost mě donutila jít na 2km vzdálenou benzinku a tam si pivo koupit. Stačí mi opět jedno plechovkové.
Zajímá mě, pokud chci věc řešit s odborníkem, zda má povinnost hlásit mě na sociálku? Jde se někde anonymně léčit tak, aby se o mě na sociálce nedozvěděli? Aby se to nedozvěděla ani má obvodní lékařka nebo lékaři v porodnici? O své děti pečuji dobře, vychovávám je s láskou, fyzicky je netresám, mají dostatek jídla, umí hezky mluvit, čtu jim knížky, chodíme na výlety. Nechci aby se o tom manžel dozvěděl.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
cením si Vaší zodpovědnosti a kvituji Vaši kuráž, kdy jste se po zjištění, že jste závislá, obrátila na naší poradnu. Podle toho, co píšete, se o děti dobře staráte a máte k nim hezký stav. To vše hovoří o tom, že se říkáte o pomoc ještě relativně včas a že by mohla být ještě velká šance, abyste se vymanila ze závislosti ještě bez velkých otřesů a o poznání snadněji, než kdybyste to odkládala. Žádná z cest však není úplně "bezbolestná" a určitě se dostanete do situací, kdy budete muset zatnout zuby. Pokud se skutečně rozhodnete pro některou z forem léčby sama, pak Vám problémy problémy ze strany státních institucí nehrozí. Naopak Vás, pokud by se odpovědné úřady o Vašich potížích nějakým způsobem dověděly, budou ve Vaší snaze podporovat. Pravdou je, že o Vašem problému by měl vědět Váš lékař.
Existují totiž reálná rizika pro dítě které čekáte, kdybyste v pití pokračovala,
např. fetální alkoholový syndrom (FAS):
http://www.maminka.cz/clanek/tehotenstvi-a-porod/fetalni-alkoholovy-syndrom
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fet%C3%A1ln%C3%AD_alkoholov%C3%BD_syndrom
Další komplikace, které by dříve, nebo později přišly, jsou pak propad do hlubší závislosti a stím související sociální, rodinné a zdravotní problémy.
Jednou z podmínek pro úspěšnou léčbu závislosti je i určitá otevřenost a také spolupráce s partnerem, ve Vašem případě s manželem. Proto Vám radím doma vyložit karty na stůl. Z praxe víme, že přes možné vzniklé nepříjemné situace se tento postup vyplácí.
Léčit se můžete ambulantně (návštěvovat zařízení ve smluvených termínech), stacionárně (po nějakou byste docházela denně kromě víkendů do zařízení a vracela se domů), nebo pobytově.
V každém případě kontaktujte co nejdříve některé zařízení zabývající se alkoholovou problematikou ve Vašem okolí. Může to být jak státní zdravotnické zařízení, např. AT poradna, tak nestátní specializovaná organizace. Tam Vám odborníci doporučí nejvhodnější postup pro úzdravu jak Vaši, tak pro Vaše ještě nenarozené miminko a pro bezpečný průběh Vašeho těhotenství.
Nejlépe bude se předem telefonicky objednat a domluvit si termín schůzky, navštívit je však můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Tyto služby jsou bezplatné.
Napíšete li nám ve kterém větším, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat.
Nejrychlejší bude, vyhledáte li je sama na internetu například na:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/kontakty_na_lecebny_terapetuty/kontakty_na_protialkoholni_lecebny_v_cr_a_zarizeni_zabyvajici_se_lecbou_zavislosti.html
Pokud byste zcela trvala na Vaší anonymitě, doporučuji Vám se obrátit na některou z nejbližších skupin Anonymních alkoholiků a navštívit jejich schůzku.
Kontakty na skupiny v ČR:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/anonymni_alkoholici/anonymni_alkoholici_v_cr_sdruzeni_pro_pomoc_alkoholikum.html
Napište nám, jestli Vám byla naše odpověď užitečná, rádi odpovíme na další dotazy.
Přeji hodně štěstí, odvahy a úspěchu ve Vašem počínání, ze všeho nejvíc zdravé miminko, pohodu dětem, manželovi a celé rodině.
Amrit Sen.