psychické problémy i při abstinenci
Jana
Dobrý den,
mám otázku na možnost psychických problémů i při dlouhodobé abstinenci od pervitinu. Můj muž už od roku 2005 abstinuje, v posledním roce se ale dost rozpil. S tím bohužel přišla zvláštní věc, tedy to divné chování, které měl v době užívání pervitinu. Lže,utrácí nesmyslně peníze za věci, které nepotřebujeme, nemluví se mnou, dělá vše za mými zády, je podrážděný, stále někoho z něčeho obviňuje, není schopen se z ničeho radovat, začal být apatický, naprosto vše bere jako povinnost(i dceru, naše psy), nic ho nebaví, nic ho netěší, milostný život žádný nemáme, špatně spí...je možné, že se tyto psych.problémy zvětšily díky alkoholu, celou dobu abstinence u něj lehké dozvuky byly, 2roky chodil na doléčování, ale v posledním roce se to stupňuje. Bohužel on má pocit ve většině případů \"ale já jsem s tebou o tom mluvil\", nelze mu pak vysvětlit, že to tak nebylo...má svoji pravdu a nic jiného nevidí. Myslíte, že je to po užívání pervitinu nebo se s tím mám smířit, protože je to jeho povaha? A nebo je možné, že se krom alkoholu vrátil i k užívání drog? Jak říkám, peníze mizí... Děkuji
Jana

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
Chápu Vaše znepokojení, po zkušenostech, které máte možný důvod k obavám. Je velmi těžké posoudit na dálku s malým množstvím informací skutečný stav Vašeho manžela. Symptomy Vašeho manžela však tak, jak je popisujete, odpovídají typickému závislostnímu chování. Mohu se ale zrovna tak mýlit. Bývá častým jevem, že člověk, kterému se podařilo vymanit ze závislosti na jedné droze, podcení zvýšené ohrožení daleko snadnějšího propadu do závislosti na droze jiné, nebo do závislosti na alkoholu. Mnoho typických modelů chování mívají všechny typy závislostí velice podobné. Stává se i to, že závislý, který cítí, že je v područí další drogy, nebo alkoholu, se potom pokouší závislostních problémů zbavit tak, že přeskakuje z jedné drogy do druhé a ve chvílích, kdy mu ta druhá příjde jako menší zlo, pak případně užívá obě látky více méně zároveň. Základní problémy vidím v tom, že Vám manžel lže, a že v tomto prostředí a atmosféře vedle Vás musí vyrůstat i Vaše dcera. V rodině, jejíž závislý člen neabstinuje, jsou vlastně závislostí ohroženi i její další členové, aniž by sami drogy užívali nebo pili. Pokud se podaří to, že se uživatel rozhodne léčit, tomu ale musí předcházet přiznání sobě i ostatním, že už nemá na to situaci bez pomoci zvládnout, pak se musí nějakou formou léčit celá rodina. I tak dochází velmi často k jejímu rozpadu. Nejeví li závislý žádnou vstřícnost, bývá výhodnější a rozhodně zdravější a bezpečnější, minimálně a nejenom kvůli dítěti z takového svazku vystoupit, dokud je čas, dřív než okolnosti rodinu úplně semelou a závislý člen zbytek rodiny totálně zdevastuje.
Myslím si tedy, že to jenom povahou Vašeho manžela nejspíš nebude. Jestli jste s ním prožila v minulosti i šťastné období, pak tím spíš.
Proto Vám doporučuji se obrátit na některé zařízení, které se zabývá drogovou, případně alkoholovou, potažmo závislostní problematikou ve vašem okolí.
Vhodná je například některá z poraden pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké. Nejlépe je se předem telefonicky objednat a domluvit termín schůzky. Navštívit je můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Tyto služby jsou bezplatné a lze je poskytnout i anonymně.
V opačném případě buďte připravená na to, že se bude situace s největší pravděpodobností jen radikálně zhoršovat.
Napíšete li nám ve kterém, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat.
Jste li z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče, rodinné příslušníky a osoby blízké,
našeho občanského sdružení SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu.
Kontakt: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Další kontakty můžete vyhledat i sama podle oblasti, regionu, nebo typu zařízení na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti v rubrice
Mapa pomoci: http://www.drogy-info.cz/
Napište nám, byla li Vám naše odpověď ku prospěchu, rádi odpovíme na další dotazy.
Přeji hodně štěstí,
Amrit Sen.