Stilnox
Ajka
Moje dcera byla léčena na závislost na benzodiazepinech a alkoholu v Dobřanech. Nyní měla nastoupit na udržovací cca týdenní léčbu. Přesvědčila muže, že to je zbytečné. Odjela s ním do Řecka na dovolenou-Kos. Nyní jsem při úklidu zjistila, že v koši na odpadky je spousta blistrů od Stilnoxu. Byly tam i 3 vršky od lahví alkoholu/to co se slupuje před otevřením/.Je lék Stilnox benzodiazepin? Co mám podniknout, až se vrátí dcera z Řecka?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaše obavy a bezradnost. To, že dcera odmítla nastoupit udržovací léčbu, je samozřejmě nápadné a může to vzbuzovat Vaše podezření. Pokud to dobře chápu, tak dcera odjela s Vaším mužem / svým otcem na dovolenou, a přesvědčila ho o tom, že je udržovací týdenní pobyt zbytečný (napadlo mě jen, jestli jste tím nemyslela to, že odjela se svým manželem nebo partnerem). Také nevím, kolik je Vaší dceři let, zda s Vámi bydlí nebo zda jste uklízela někde u ní v bytě. Co se týče nálezu svršků od lahví alkoholu a blistrů od Stilnoxu, to je samozřejmě problém - jen nevím, zda se musí nutně jednat o lahve a tablety, které spotřebovala dcera, i když je to pravděpodobné. Neznám Vaší rodinnou situaci a to, jak bydlíte, zda třeba není možné, aby tablety užíval někdo jiný než dcera a ten tam obaly vyhodil. Omlouvám se, pokud v tom dělám zmatek, jen se chci ujistit, zda jsem vše pochopila dobře.
Pokud tedy vezmu v úvahu variantu, že dcera nenastoupila pobyt v léčebně, přesvědčila rodinu o tom, že je to zbytečné, odjela na dovolenou a Vy jste přímo v jejím koši na odpadky našla vršky od lahví a obaly od léků, které tam nemohl hodit nikdo jiný... tak se obávám, že Vaše podezření bude odůvodněné. Nedokážu to samozřejmě takto přes internet stoprocentně potvrdit nebo vyvrátit. Každopádně bude zapotřebí o tom s dcerou promluvit a zjistit, jak se k tomu staví. Vršky od lahví alkoholu jsou myslím jasné, lék Stillnox sice nepatří mezi klasické benzodiazepiny, ale je také návykový při intenzivním a/nebo dlouhodobém užívání. Je to lék na spaní ze skupiny tzv. atypických benzodiazepinů, s účinnou látkou zolpidem (je samozřejmě také na předpis). Zde můžete najít velmi podrobné informace (web Státního ústavu pro kontrolu léčiv, podrobný text k léku z databáze léčiv):
http://www.sukl.cz/download/spc/SPC33652.pdf
Napadá mě, zda by Vám nepomohlo se obrátit na nějakou odbornou pomoc. Existuje řada zařízení, kde se věnují i rodinám závislým, řada podpůrných skupin a pod. Myslím, že by Vám to pomohlo se v situaci lépe zorientovat, získat potřebné informace a podporu, a rozmyslet, jak budete postupovat dál.
Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám nějaký kontakt na kolegy přímo doporučit.
Zatím držím palce.