Pomoc kamarádovi
F_
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem, který je pro mě hodně důležitý. Jsou to příběhy velmi osobní, proto prosím, aby zůstaly skrytými. Nevím, jak by dotyčné osoby reagovali na svěření jejich života do rukou internetu :) děkuji za pochopení.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
Cením si toho, že se obracíte na naši poradnu. Co se týče Vašeho kamaráda, jde o učebnicový příklad toxické psychózy. Někteří uživatelé k ní mají prostě větší sklony. Jsou i tací, kteří se do ní dostanou pokaždé a v podstatě po jakkoliv velké, či malé dávce. Nejnebezpečnější a nejčastější bývá toxická psychóza u těch, kteří trpí nějakou, byť třeba do té doby skrytou psychickou poruchou, nebo k ní mají dispozice. Do toxické psychózy se ale po užití psychostimulantů, halucinogenů, nebo i marihuany, může dostat kdokoliv. To, že jde o bludy, halucinace, či bezdůvodné paranoidní stavy nelze takové osobě logicky vysvětlit, jeho "důvody" vyvrátit, a to často ani po odeznění přímého účinku drogy. Stává se i to, že takový člověk se vzpamatovat do normálu nemusí už nikdy. Je to velice nebezpečné. Velmi často dochází k tomu, že člověk vyvede věci, které nelze jen tak vzít zpátky. Poničí věci, vztahy, může fyzicky ublížit sobě, nebo komukoliv jinému. Často končí sebevražednými pokusy.
Váš kamarád by se měl okamžitě léčit, svěřit se do rukou specialisty psychiatra a v žádném případě neužívat žádné drogy. Jinak to, věřte mi dopadne záhy zle. Vy, ani nikdo z Vašich přátel, jestli tedy přátelé jste, byste mu neměli poskytnout žádnou drogu, resp. pokud možno mu v krajním případě i zabránit, aby si drogu vzal. Samozřejmě, že si může jindy, jinde a od někoho jiného drogu sehnat. Je to drsné, ale aspoň budete vědět, že ho nemáte na svědomí.
A teď k Vám. Je od Vás velmi hezké a chvályhodné, že máte starost o kamaráda, kterému byste snad i ráda pomohla, věřte ale, že dokud nedokážete pomoci sama sobě, bude většina vašich aktivit odsouzena k neúspěchu. Začala jste velmi mladá, berete vzhledem k Vašemu věku velmi dlouho a jestli se někdy rozhodnete drogovou kariéru opustit, nebude to lehké. Všechny Vaše potíže, které popisujete hovoří o značné devastaci jak organismu, tak psychiky. Popisováním např. toho, a teď se prosím nezlobte, že si nemáte seškrabávat bílý povlak z jazyka, bych se jen vzdaloval od zásadního problému. Věřte, že troufám si odhadnout, žijete stylem, který bezprostředně ohrožuje Vaše zdraví a Váš život. Jestli budete s takovýmto "nášlapem" pokračovat, bude to čím dál horší. Myslím, že by bylo docela dobré se zamyslet nad tím, jestli by nebylo na čase vyhledat nějakou pomoc. Nelze nikoho nutit. Ani já Vás nehodlám k ničemu přemlouvat. Zřejmě Vás tento druh života ještě natolik baví, že jste připravená zkousnout možná cokoliv. Může přijít doba, kdy Vás to bavit nebude, všechno, co budete dobrého zažívat bude jen odvárek toho, co jste kdysi zažila. Většina zážitků bude opakující se a hustší opruz. Pokud necítíte žádný důvod a nemáte motivaci, věřte, nebo ne, ale rozumím tomu a zcela Vás chápu, zkuste využít jakékoliv světlé chvíle a zajděte si třeba jen popovídat do kteréhokoliv nízkoprahového zařízení zabývajícího se drogovou problematikou, např. do některého z kontaktních center, tzv. "Káček". Nikdo Vás nebude nijak drtit, nebo přemlouvat k léčbě. Tyto služby jsou bezplatné a lze jich využít i anonymně. Pokud někdy pocítíte potřebu, napište ze kterého města jste, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat. Daleko lepší ale bude, než ztrácet vzácný čas čekáním na odpověď, když takové zařízení navštívíte rovnou, třeba i bez předchozího telefonického sjednání schůzky, dokud plamínek, který se tu a tam objeví a lehce zahoří, tak když jej využijete, než opět vyhasne.
Napište nám, jestli Vám byla naše odpověď užitečná, rádi Vám odpovíme na další dotazy.
Přeji hodně štěstí, odvahy a kuráže,
Amrit Sen.