Osobní
Mary
Dobry den,no ja mam kamosku (fakt dobrou) zname se dlouho.Sli jsme ted ale obe na jinou skolu a ona si tam nasla kamosku co jede v piku.Takze moje kamoska s tim zacla taky.Ja jsem mela tehdy taky dost velky problemy(s laskou),proste jsem nemohla myslet na nic jinyho,ucit se a taky me nicilo ze jsem byla skoro porad doma,protoze moje druha kamoska si nasla kluka a da se rict ze se na me vykaslala zrovna v tu njehorsi dobu.Kdyz mi ta moje stara kamoska rekla o piku, tak me napadlo ze bych to mohla zkusit,vedela jsem ze se po tom hodne keca tak jsem si rekla aspon to ze sebe dostanu.Dali sme si a bylo me fajn,krome toho ze jsem byla vic uprimnejsi a ukecanejsi to vklastne nic jinyho nebylo.Ted ubehl tyden ve kterym jsem se zas pekelne nudila a tak jsem poprosila kamosku at zase donese.Jeste to nesehnala a prave jeste pred tim vam pisu.Kdyz vidim jak ji to nici,tak si rikam ne,ale musim neco delat a tohle je jedniy co vlastne ted muzu.Jednou za mnou prisla a rekla ze ji nastvala matka.Pak vyhrnula rukav a ja jsem videla jak si porezala půlku paze.Rekla ze uz to neudela a taky rika ze by si nikdy nezacla pichat,ale ja ji to moc neverim.Uz se tesim az si dame ale nechci aby v tom ona pokracovala,bojim se ze uz se z toho nedostane,ze se ¨z ni stava fetak.S kamoskou nevime jak ji mame pomoc,to vlastne ani nejde kdyz sama nechce.Vsichni rekli ze jestli do toho spadne tak s ni konci ale ji to moc nevadi,Strasne se zmenila rika ze se musi zase zmenit k lepsimu sle nic pro to nedela.Ale ja si dam urcite ale jak poci¨tim ze zacinam byt zavisla tak s tim prestanu.Kdybych aspon mohla jet zas na disko abych se odreagovala,vezmu si kolac a budu v pohode.Jenze takhle to uz dal nejde.Poradte mi prosim co s kamoskou a co se sebou a hlavne nepiste ze kluk za to nestoji,ja to vim a chci se z toho dostat a pak uz si k sobe nikoho nepustit ale vazne to ted nejde,protoze ho moc miluju.A jenom kdyz si vezmu ecko a ten pernik tak jsem na to zapomnela.Kolac me nevymlouvejte,to mi nic nedela a nic me to nebere.Poradte prosim diky moc

Odpověděl: Bára Orlíková
No, upřímně, váš dotaz je trochu rozporuplný. Když se člověk cítí sám, nemá dostatek přátel, se kterými si rozumí, nudí se a neví, co by měl dělat s nešťastným zamilováním se, tak se vcelku často stane, že pokud má v téhle situci přístup k drogám, tak do nich vlítne. Tím myslím teď hlavně vás, i když se ptáte na svou kamarádku. Rozhodně jsou i jiný řešení než si dát, perník nebo extázi nebo cokoli jiného. A jestli máte pocit, že o nic nejde a že s tím přestanete, než začnete být závislá, tak vám ze zkušenosti můžu říct, že to už si myslelo dost lidí před vámi a že se vám to s dost velkou pravděpodobností nepodaří. Těžko rozeznáte, kdy už se je to o závislosti a kdy ještě ne. Zcela jistě to rozeznáte až v okamžiku, kdy už budete mít co dělat se závislostí. Kamarádce těžko můžete pomoct, pokud s ní budete brát. Na tom asi není nic tak složitého k pochopení. Navíc se do toho namočíte sama a může se vám velmi rychle stát, že nebudete vědět, jak z toho ven. Takže myslím, že byste měla myslet hlavně na sebe. Vaše rozhodnutí vám samozřejmě nikdo vymlouvat nebude, to je koneckonců vaše věc. Jen mám pocit, že byste měla vědět, že je lepší o svých problémech mluvit, ale ne na perníku s kamarádkou, protože tím si to zasekáte ještě víc a k vašim problémům přibude piko. Možná by stálo za to si o své situaci, pocitech a potížích popovídat s někým z profesionálů, který by vám mohl poskytnout podporu, pomoc a poradit co dělat - se sebou i se strachem o kamarádku. Byla by škoda rozjet se v piku a ztratit se v tom. Takové obavy, jaké máte o kamarádku, byste měla mít o sebe. Protože do toho začínáte padat stejným stylem. Dávejte si na sebe pozor. To, co děláte, není zrovna bezpečné. Kdyžtak mi napište, pokusíme se společně vymyslet, co by se s tím dalo dělat :-)