Drogy, bývalý přítel a moje myšlenky
Arwen
Dobrý den,
Nikdy jsem neměla problém s drogami, jako jsou závislosti a podobně až tenhle rok se mi to nějak vymklo z rukou. Nikdy jsem si krom nějaké taneční akce nic nezvala (trávu nepočítám). Někdy si dám ečko či MDMA, jindy perník, je to asi tak max. jednou za měsíc, někdy třeba dvakrát a pak třeba čtvrt roku nic a neměla jsem s tím problém. Dávky nepřeháním. Před pul rokem jsem se seznámila s klukem zamilovala a nevyšlo to (podvedl mě), když jsem si pak na jedny party dala piko zjistila jsem, že pod vlivem pika, dokážu na toho kluka nemyslet a být v pohodě, (pod vlivem té drogy mi je on úplně jedno, dokážu svoje myšlenky krásně ovládat). Hrozně se bojím, že do toho spadnu. Když nemyslím na toho kluka, tak myslím na drogy, přijdu si jako v pasti nebo začarovaném kruhu. Nemůžu sehnat brigádu, a škola mi začne až za dva měsíce a mam hodně volného času, bojím se, že udělám nějakou blbost, hlavně moje myšlenky mě ničí. Myšlenky typu, že bývalého kontaktuju, což nesmím, nebo že půjdu na vlastní pěst schránět drogy na Václavák či napíšu nějakému známému, jestli něco nemá a sjedu se a začnu v tom lítat. Nikdy jsem to dřív nezažila to nutkání schránět drogy, vždy jen jako zpestření taneční akce. Zatím se držím, ale zmáhá mě to, chci být zas aspoň trochu v pohodě bez drog i bez partnera. Doma někdy brečím u počítače nebo do polštáře protože si už nevím rady, komu to říct. Také jsem měla flasbacky. Nevím možná si je jen vsugeruji, jakože ty pocity podobné pod vlivem drogy a většinou nejsou příjemný a dokaží vykolejit. Začala jsem sportovat, ale to moc nepomáhá nebo jen dočasně. Potřebuju nějakou radu jak myšlenky posunout jinam než na bývalého partnera a na drogy? Zvládnu to sama nebo to chce odbornou pomoc? Případně kam se obrátit? Čekám, že to přejde a furt nic. Špatné také je, že jsem už jen sama osobě hodně pesimistická a to všechno ještě dost zhoršuje. Tím jak jsem špatná z bývalého partnera, se drogy začínají obracet proti mně. Je mi 22 let a tenhle šílený stav mám asi dva měsíce. Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Obdivuji Vaší snahu a odhodlání se k drogám nevracet. Stejně tak, že si v situaci, ve které se nalézáte dokážete říci o pomoc. To je velmi důležité.
Nedokážu bez doplňujících informací takto na dálku určit, zda jste závislá, či ne, ale Vaše současné pocity, jak je popisujete, jsou velmi typickým projevem toho, kdy se psychická závislost hlásí v různých kabátech a chce své....
Není to nic, z čeho byste si měla dělat výčitky, naopak, je třeba na situaci získat náhled a naučit se těmito pocity a sama se sebou zacházet. To Vám zvládání podobných stavů, kterých může přijít ještě mnoho, značně ulehčí. V opačném případě Vám hrozí, že i když situaci vícekrát zvládnete, jednoho dne se pak nakupené strasti projeví v takové intenzitě, nebo podobě, že už nezvládnete obstát.
Nejlepší bývá v takových situacích o tom dokázat mluvit. Máte takové spolehlivé osoby? Dobře jste udělala, že si hledáte činnosti, které by Vás mohly bavit. To však samo o sobě zdaleka nestačí. Píšete, že odoláváte dva měsíce a stále Vám není psychicky dobře. To je normální. Skutečně potřebujete odbornou pomoc. Kontaktujte odborníka např. z kontaktního centra některého ze zařízení zabývajícího se drogovou problematikou ve Vašem okolí. Nejlépe je si domluvit předem telefonickou schůzku, případně navštivte zařízení rovnou v jeho provozních hodinách. Neodkládejte to, čím dříve, tím lépe. Tyto služby jsou bezplatné a jsou poskytovány i anonymně. Odborník Vám poradí, jaké nejúčinnější vhodné konkrétní kroky můžete k Vaší úlevě a spokojenosti podniknout, jak se lépe vyzbrojit proti možnému selhání, jak abstinenci udržet, případně Vám dá další vhodné kontakty. Uvidíte, že už po prvním kontaktu, kdy budete moci svoje problémy s někým sdílet, se Vám znatelně uleví. Budete li se řídit doporučeními specialisty, můžete si být jistá, že podobné stavy budou mnohem rychleji odeznívat, jejich intenzita i frekvence budou klesat, a že bude ve Vašem životě více místa pro radost i humor.
Osvědčené spolehlivé kroky existují a fungují.
Všechno chce ale svůj čas, je to běh na delší trať, žádná z cest, které mají hodnotu není úplně snadná a bezbolestná.
Napíšete li nám ve kterém, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt najít.
Vhodný kontakt můžete podle oblasti, regionu, nebo typu zařízení také sama vyhledat na Mapě pomoci
na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti:
http://www.drogy-info.cz/
Jste li z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na některé zařízení našeho občanského sdružení SANANIM,
které provozuje i tuto internetovou poradnu:
http://www.sananim.cz/
Některé kontakty naleznete pod jednotlivými odkazy i na úvodní stránce poradny.
Napište nám, jestli Vám naše odpověď byla užitečná, rádi odpovíme na další dotazy.
Vydržte, bude líp.
Hodně štěstí a úspěchu Vašem počínání přeji,
Amrit Sen.