Relaps v těhotenství
Maminka
Dobrý den,můj dotaz se nějak vytratil tak ještě jednou...
Byla jsem několik let závislá na opiátech,pak prošla úspěšnou léčbou a dva roky abstinovala a zařadila se do normální společnosti.Nyní jsem ve třetím měsíci těhotenství.Udělala jsem chybu kterou si teď velmi vyčítám a mám strach z případných následků.Před pár týdny jsem zrelapsovala heroinem,cca půl gramu(kouření a \"čára\").Bylo to selhání pod vlivem těžké situace a vím že bylo jednorázové,ale stejně mám obavy jestli to nemohlo miminku ublížit a jestli je nutné informovat gynekologa třeba kvůli nějakému speciálnímu vyšetření?Kdyby se to provalilo mohla bych totiž přijít o dobré zázemí...stojím tedy před těžkým rozhodnutím.Fyzicky jsem žádné obtíže nezaznamenala,snad jen snížený účinek drogy proti dřívějšku.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
oceňuji, že jste se odhodlala napsat, určitě nebylo lehké si selhání přiznat. Důležité ale je, že šlo jen o jednorázový relaps, i když bohužel ve 3. měsíci, který je z hlediska vývoje plodu klíčový. Není to samozřejmě ideální situace, ale z hlediska plodu je na heroinu nejhorší stav abstinenčního syndromu nebo dojezdu, tedy při závislosti. Ten nenastal, a to je hlavní. Gynekolog Vám provede všechny další potřebné kontroly, včetně odběrů krve a velkého ultrazvuku ve 20. týdnu, který odhalí nejvíc potíží. Do té doby by stejně nic nezjistil. Pokud tedy nechcete, není nutné mu o jednorázovém relapsu říkat. Samozřejmě je teď hlavní, aby se nic podobného neopakovalo. Pokud už zbytek těhotenství proběhne v relativním klidu a bez návykových látek, včetně alkoholu a cigaret, nebála bych se žádných komplikací.
V případě, že byste se zase dostala do krizové situace, zavolejte raději někam pro odbornou pomoc, než pro heroin. Kdybyste nevěděla, kam se obrátit, napište, ráda Vám nějaké kontakty pošlu.
Buďte na sebe opatrná, hodně zdraví,
Jana Justinová