Máma
Natty
Dobrý den, díky za odpověď. Okolnosti se ale nějak změnily, máma se den po tom nechala odvézt do léčebny v Dobřanech.Tam taky nyní je.Možná, že už tohle nemá s drogama nic spoléčného, ale přesto se na Vás obracím alespoň jako na psychiatra. Mamka je tedy v léčebně a já se sourozenci jsme prozatím u babičky. Snáším to celkem nedobře, protože jsem stejně jako mamina psychicky slabý člověk a každá \"prkotina\" mě rozhodí. potřebuju mít věci pod kontrolou, mít nadhled, ale to se mi vůbec nedaří, jsem zmatená,´zoufalá. Jako nejstarší z dětí mám potřebu vzít všechno do svých rukou, nahradit jim aspoň z poloviny mámu, i když jí sama neskutečně postrádám. Všechno nám zhoršuje její manžel, který mě a mé babičce neustále volá. Tyto telefonáty jsou prostě neodbytné. Nebere ohled na to, že třeba já jsem přece jen ještě dítě (nebo na to, že se jedná o mou matku). Neustále mi volá a ptá se, jestli jsem si volala s mámou, co mi říkala, jak je možné, že je tam s chlapama, ať mu zjistím tohle, či tamto. Chce po mě, abych mu zjišťovala o matce všelijaké informace a pokud odmítnu, rozkřičí se na mě, že nám vezme kluka (mého bratra), to samé mi říká, pokud mu neřeknu, že má pravdu, že jsou jeho nápady do budoucna dobré a podobně. Snad jsem se vyjádřila dobře. Jsem tedy úplně zoufalá, když vidím, jak je celá rodina utrápená tím, co se děje a všichni se vždy děsíme návštěvy matčinýho manžela. Navíc já trnu hrůzou, když má u sebe mého bratra, protože on se o něj prostě sám nedokáže postarat. Bere si ho každý víkend a ty víkendy jsou pro mě prostě hrozné.
Navíc nevíme, kdy se matka vrátí a co vůbec bude potom. Nejsme si jisti, jestli jí doopravdy nepřeskočilo, jestli bude schopná se o nás dále starat...
Nevíte alespoň, jak dlouho cca bude v léčebně? Teď v úterý 14.8. by ji měli převážet do léčebny k Honzíčkovi do Písku. Mnohokrát vám děkuji za Váš čas a jsem s pozdravem. Omlouvám se, pokud text nejde pochopit, ale je toho tolik, že možná píšu páté přes déváté.
P.S. Doufám, že nevadí, že se dotaz netýká drog. Ještě jednou moc díky

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
dovolím si pokusit se odpovědět na Váš dotaz, přestože nejsem psychiatr. Pokud budete příště vyžadovat odpověď psychiatra, adresujte prosím dotaz, až jej budete do naší poradny zadávat, přímo MUDr. Jakubovi Minaříkovi, který je velmi zkušeným psychiatrem, případně, Mgr. Janě Justinové - Žákové, PhD, nebo PhDr. Tomášovi Málkovi, kteří jsou sice psychologové, ale na Váš dotaz jistě zasvěceně odpoví.
Přestože jsem Váš předchozí dotaz četl a mám jej v paměti, stejně jako žádný psychiatr na dálku nedokážu posoudit, jak dlouho v léčebně Vaše maminka bude. Rozumím Vám a chápu Vaše starosti a velmi obdivuji odpovědnost, kterou se snažíte přijímat a nést. Stejně tak vím, že není možné, aby jste mohla ve Vašem věku řešit všechny okolnosti, která Vaše náročná situace přináší. Nepíšete, jaké vztahy máte s prarodiči, ani proč ti se nesnaží pomoci situaci lépe řešit. Také Vám nechci radit, abyste šla rovnou na sociálku, protože by situace mohla nabrat spád, jaký si možná nepřejete, ikdyž přiznávám, že bych Vám to oficiálně nejspíš poradit měl. Poradit by Vám určitě mohli pracovníci některé občanské poradny ve Vašem okolí. Jedná se o bezplatné služby a jejich zaměstnanci se podobnými příběhy nezřídka setkávají. Ti Vám po seznámení se situací poradí konnkrétní kroky, které můžete ke zlepšení situace a pro její řešení můžete podniknou, případně Vám poskytnou další kontakty na vhodné specialisty, nebo se s nimi po domluvě s Vámi spojí. Přestože Váš dotaz přímo nesouvisí s užíváním drog, domnívám se podle předchozího dotazu, že se můžete spojit, nebo navštívit i některou ze služeb, které se zabývají drogovou, resp. závislostní problematikou ve Vašem okolí. Mám na mysli např kontaktní centra a další. Nejlepší by byla některá z poraden pro rodiče, rodinné příslušníky a osoby blízké. Nevím ve kterém, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, abych Vám mohl pomoci spolehlivě vyhledat vhodné kontakty. Zkusím se tedy odrazit od toho, že píšete, že maminku převezli do Dobřan, a že ji budou převážet do Písku.
Kontaktní centrum Arkáda
Husovo náměstí 2/24
Písek, 39701
Tel.:  +420 382 222 300
Kontaktní osoba: Mgr. Erika Kellerová
http://www.arkadacentrum.cz
K - centrum
Havířská 11
301 00 Plzeň - Jižní předměstí
Tel.:      +420 377 421 374
WWW:  www.cppt.cz
E-mail:  info@cppt.cz
Centrum protidrogové prevenve a terapie, o.p.s.
Plzenecká 663/13, Plzeň 2 - Slovany, 326 00
Tel.:      377 421 034
E-mail: management@cppt.cz
Primání prevence
Centrum protidrogové prevence a terapie, o.p.s.
Plachého 6, Plzeň, 301 00
telefon: +420 377 220 325
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Kadlecová
http://www.cppt.cz
STATION 17 Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
o.s. Prevent, po - čt 14:00 - 19:00 hod
Spálená 727, Blatná, 388 01
telefon: 725 581 884
Kontaktní osoba: Martin Klajn
http://www.os-prevent.cz/
Myslím si, že vhodnější, než abyste zařízení objížděla, bude lepší zatelefonovat a domluvit se s jejich pracovníky.
Také bych Vás velmi nerad delegoval k tomu, abyste na sebe přejímala další úkoly a zátěže, které by Vám za běžnějších okolností  vůbec neměly příslušet.
Kdybyste měla pocit, že Vám dochází síly, můžete bez otálení volat na:
Linka pomoci dětského krizového centra s celorepublikovou působností
+420 241 480 511
http://www.dkc.cz
Napište nám, prosím, jak se situace dál vyvíjí a jak se cítíte, jsme připraveni Vám pomoci, jak jen bude v našich silách a možnostech.
Přeji Vám hodně štěstí a aspoň trochu klidu, radosti a pohody.
Amrit Sen.