Jak pomoci?
Pavel
Jak bychom mohli pomoci synovi našich přátel, který bere drogy, přestal chodit do práce, domů se chodí někdy vyspat a najíst, má 19 let? Je nás víc, dohromady bychom se mu mohli věnovat asi tak 20 hodin týdně, spolupracoval by i jeho zaměstnavatel a rodina.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Syn vašich přátel má velké štěstí, že má kolem sebe tolik lidí, kteří mu chtějí pomoci, dokonce včetně zaměstnavatele. To není zas až tak časté. Důležité ale je, aby chtěl se sebou dělat něco on sám. Teprve pak mu můžete opravdu účinně pomoci. Nepíšete jaké bere drogy, jak dlouho, jestli má i nějaké jiné problémy atd., takže moje odpověď bude spíš obecnějšího rázu. Pokud by byl ochotný ke spolupráci, bylo by nejlepší, aby navštívil nějaké odborné zařízení, ať už psychologa nebo psychiatra, který se specializuje na závislosti, nebo kontaktní centrum pro drogově závislé. Kontakty vám rádi dají na AT poradně, která je v každém okrese (v Praze na každém obvodě). Vy mu můžete v té situaci pomoci tím, že pokud bude chtít, doprovodíte ho tam. Je ale třeba, aby se k takovému kroku rozhodl sám, i když za vaší podpory. Pokud by se už rozhodl k abstinenci, případně léčení, bude vaše podpora hodně důležitá, protože to pro něj nebude lehké. Měli byste ale také myslet na sebe, především jeho rodiče, protože pomáhat někomu ze závislosti je těžká práce a může se stát, že se člověk vyčerpá a přitom se nic nezlepší. Nebylo by proto špatné, aby jste se i vy osobně zkontaktovali s nějakým odborníkem a poradili se o jednotlivých krocích. Přeji vám i synovi vašich přátel mnoho štěstí a pokud byste se chtěli poradit nějak konkrétněji, určitě kdykoli napište.