Těhotenství a subotex
Dašan
Dobrý den.Mám dceru,která bere subotex v malém množství ze čtvrtky tabletky si odděluje půlku,denně někdy obden.Dva měsíce nedostala menstruaci má jí dost nepravidelnou,těhotenský test vyšel pozitivní 2krát.ke gynekologovi zajdeme tento týten.mám dotaz ,jestli po subotexu může být miminko zdravé a zda se to dá poznat už v ranném těhotenství. Má okamžitě přestat brát sobotex,nemůžou abstinenční přiznaky taky plod poškodit.Subotex bere jiz 4roky předtím heroin 2roky.Moc děkuji za odpovědˇ.

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud je dcera stabilizovaná v substituním programu a neužívá subutex injekně, rizika pro plod jsou malá. Vhodné by bylo, kdyby dcera rodila někde, kde mají s takovými pacienty zkušenosti, dítě bude mít nejspíše slabý syndrom z odnětí, bude potřebovat léčbu k vysazení.
Vysazení je nepochybně vynikající dobrá volba, ale má cenu jen tam, kde chce matka plně abstinovat a zvládne to. Což vzhledem k anamnese vaší dcery nepředpokládám. Jadnorázové užití ohrožuje plod více, než stabilní dávka subutexu.
Kdyby měla dcera zájem o léčbu - specializovaná komunita pro matky je na Karlově (najdete na www.sananim.cz), s tím, že by dcera mohla i porodit tam, resp. v nemocnici v písku. Řešíme to celkem běžně. Vysazení a léčba jest optimální varianta. :-)
Držím palce, pište, pokud bude třeba.