dotaz
vera
Dobrý den,
můj patnáctiletý syn kouří marihuanu, cca asi půl roku jedenkrát týdně. Přes veškeré domluvy a zákazy v užívání nadále pokračuje. Drogu sám aktivně shání po kamarádech. Ztratil zájem o různé volnočasové aktivity, je náladový, lže a dokonce okradl prarodiče. Mám dotaz, zda po půl roce může vzniknout psychická závislost a zda je vhodné navštívit psychiatra nebo mu dát ještě šanci, aby s tím přestal sám?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu a rozumím Vašim starostem o syna. Jako o nezletilého nesete velkou část odpovědnosti za jeho život. Odpověď na Vaši otázku ohledně možného vzniku psychické závislosti nelze jednoznačně stanovit. Názory na závislost na marihuaně nejsou a zřejmě ani nebudou ani mezi odborníky jednotné, jisté je, že marihuana je v každém případě k většině lidí daleko vlídnější, než většina ostatních drog. Její dopady na uživatele jsou velice individuální. Syn nemusí být zákonitě závislý k tomu, aby ho ze všeho nejvíc zajímalo a bavilo kouření marihuany s přáteli. Jako závažnější bych shledával to, že Vám syn lže a že okradl prarodiče. Naznačuje to, že vaše vztahy zřejmě nejsou a možná ani nebyly úplně v pořádku. Samozřejmě máte nárok na zákazy, nastavení a udžení fungování rodiny v jasných mantinelech, které je dokonce podmínkou nápravy fungování Vaší rodiny. To samo o sobě však nestačí. V patnácti letech se prostě  zdaleka ne všechny zákazy dodržují. Víc, než vyhrožování funguje otevřená komunikace bez výčitek a fair play, a to i v případě, že by měla být pouze jednostranná. Nikdy nikdo nikoho nevyléčil čistě jen z jeho donucení. Bohužel, nebo možná bohudík. Dopuručuji Vám proto ještě dříve, než Vás kroky zavedou do psychiatrické ordinace, určitě navštívit poradnu pro rodiče a blízké, nebo jinou službu některého ze zařízení zabývajícího se drogovou problematikou ve Vašem okolí. Nejlépe bude sjednat si předem telefonicky schůzku, navštívit je ale můžete i rovnou v jeho provozních hodinách. Tam Vám jeho odborníci poradí, jaké nejvhodnější kroky můžete podniknout a jak můžete pomoci Vašeho syna motivovat, aby se sebou něco pozitivního udělal, popřípadě Vám dají další vhodné kontakty.
Napíšete li nám, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat.
Kontakty můžete také vyhledat na webu N.M.S. pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou Mapa pomoci na:
http://www.drogy-info.cz/
podle oblasti, nebo typu zařízení.
Jste li z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na některé ze zařízení našeho občanského sdružení SANANIM, provozujícího také tuto internetovou poradnu.
Kontakt: http://www.sananim.cz/
Některé další kontakty, nebo specifikaci jednotlivých druhů služeb najdete pod odkazy na titulní straně naší poradny.
Budeme rádi, napíšete li nám, jestli Vám byla naše odpověď užitečná a stejně tak odpovíme na Vaše další dotazy.
Pevné nervy, hodně štěstí Vám i synovi přeji.
Amrit Sen.