alkohol
xoxo
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na pomoc. Ještě nejsem plnoletá a moje matka často konzumuje s její kamarádkou alkohol. Když příjde domu, začne mě urážet apod. což se poté odvíjí na mojí psychice. Mám ještě 12. letého bratra, na kterém se to svým způsobem také odvíjí. S kamarádkou je matka ve styku každý den už jen díky tomu, že pracují spolu ve stejné práci. Pijí spolu pomalu každý den cca 5x týdně. Matky přítel už jí také kolikrát pohrozil, párkrát se dokonce i na pár dní odstěhoval, já při matce vždy stála. Poté měla období (cca měsíc-dva), kdy pila jen nealko. Bohužel, poté se to zase vrátilo do starých kolejí.
U mě už bohužel pohár trpělivosti dnes večer přetekl a nevím co dál. Prosím o nějakou radu.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
Chápu Vaše starosti a cením si Vaší zodpovědnosti. Vaše maminka se zřejmě potýká se závislostí na alkoholu. Nešťastné je, že se takovému člověku dá jen velmi těžko pomoci, pokud on sám tuto pomoc nechce. Píšete, že se maminka pokoušela s pitím přestat a že se jí to nedaří. To znamená, že by s trochou štěstí mohla mít náhled na svoje pití jako na problém. Každý, kdo žije v rodině, nebo domácnosti s člověkem ohroženým alkoholismem více, či méně trpí, často pak, bohužel, nejvíce děti. Nejlepší pro Vás bude, když navštívíte poradnu pro rodiče a osoby blízké některého ze zařízení, zabývajících se závislostmi, tedy alkoholovou, nebo drogovou tématikou, ve vašem okolí. Nenechte se odradit tím, že by šlo o nějaké "protidrogové" zařízení, i tam Vám odborníci poradí co a jak. Existují kroky, které mohou pomoci Vaší maminku nasměrovat a motivovat k případné léčbě, kterých je více druhů, od ambulantní až po pobytovou. Všechny tyto služby jsou bezplatné. Nejlépe bude, objednáte li si s pracovníkem zařízení telefonicky schůzku, zařízení však můžete navštívit i bez ní, v jeho provních hodinách. Vhodný kontakt můžete vyhledat podle oblasti např. na Mapě pomoci:
http://www.drogy-info.cz/
Můžete také navštívit pedagogicko - psychologickou poradnu, nebo se svěřit Vašemu praktickému lékaři. Nevím, jaké vztahy máte s maminčiným přítelem, jestli dobré, a pokud je vstřícný a chápající, zkuste se poradit i s ním, nebo se spojit ve svém úsilí s jiným dospělým z rodiny. Kontakt se zmiňovanou poradnou však neodkládejte.
Existují také poradny, zabývající se prvotně alkoholem, např.:
http://www.akluby.cz/?page_id=808
kde dostanete odpovědi v provozních hodinách přímo na chatu.
další kontakt:
http://poradna.ub.cz/default.aspx?cat=5
Napíšete li nám, ve kterém, nebo poblíž jakého většího města bydlíte, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat. Napište nám, jestli Vám byla naše odpověď užitečná, rádi odpovíme na Vaše další otázky.
Odvahu, štěstí a úspěch ve Vašem počínání přeji.
Amrit Sen.