tráva
semuel
Dobrý den, potřebovala bych radu. Dnes už muj kamarad, dříve můj přítel, se vrátil po našem rozchodu ke kouření trávy. Stýká se s lidmi, kteří tím žijí. Naprosto se přestal zajímat sám o sebe, a začal se ničit, je na tom dost spatne, mam moznost videt, jak klesa na dno. Našel si holku, která je v té parte s ním, a která ho tam dost drzi. Nevím jestli nejsem naivni, ale mam pocit, ze mu musim nejak pomoci, ale nevim jak. Chtela bych ho z toho vytahnout, dokud neni pozde. Jeste jedno, rozesli jsme se z jeho iniciativy, jenze vim moc dobre, ze toho lituje a ze jenom nema nebo spis nechce mit silu vsechno napravit. Radsi voli jednodušší cestu a tou je parta, která mu nic nevyčítá, holka, která mu dává volnost. Vim, ze tu pomoc potrebuje, chce, ale nedokaze si o ni rici a co horsi, nedokaze ji ani prijmout ode me, protoze si mysli, ze mi moc ublizil a ze na ni nema pravo. Pro me je dulezity jedno a moc Vas prosim o radu, momentalne neni pro me dulezity, jestli se k sobe vratime, ale dulezity je, abych mu pomohla z toho srabu. Prosim poradte mi jak se k nemu mam chovat. Dekuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Doporučil bych, nechat to na něm. Tohle je něco, s čím se musí vyrovnat sám. A dík pocitům viny, které k vám cítí mu s tím nemůžete moc pomoci.
Vím, že byste asi moc chtěla, ale tohle je moc husté houští na to, abyste jím mohla projít bez újmy na svém duševním vlastním zdraví a taky na jeho. A 1. princip jakékoli takovéhle pomoci je nesmíš uškodit (to je z latiny - primum non nocere) - pro vás tenhle princip není samozřejmě závazný právně, ale spíš morálně.
Je hodně těžké se myšlenky, že musím pomoci někomu koho mám rád vzdát, ale jsou situace, ve kterých to musím udělat proto, že prostě pomoci nedokážu i když moc chci. A tohle je jedna z nich. Ani neuvažuju o tom, jaké riziko se týká vás - protože v situaci kdy nejste schopna dobře číst svou motivaci (můžete si 100x myslet, že svou motivaci znáte dobře - ale v tomhle případě na 100% platí, že to tak není; ani kdybyste byla Sigmund Freud) - nemůžete ani rozeznat hranici kterou nesmíte překročit, abyste se sama neohrozila natolik, že na to doplatíte.
Jedinné co můžete udělat je nabídnout mu pomoc, pokud by měl dojem, že se děje něco - s čím by vaši pomoc potřeboval. A čekat. A rychle se snažit stabilizovat svůj svět - protože pokud on vás o pomoc požádá, budete efektivní pomoc těžko zvládat. Snažte se rozlišit, kde je jeho a kde vaše odpovědnost - vždycky platí - že nemůžete být odpovědná za jeho činy, neřku-li za to, zda bere drogy nebo ne. To je jeho rozhodnutí. Vaše rozhodnutí je ho v tom podpořit, ale to má své meze. Neuhlídáte-li si je - nepomůžete, vysaje vás to a navíc uškodíte tomu, komu pomáháte. Kdyby bylo třeba - stačí se ozvat, pokusím se vám pomoc.
Opravdu dobrá rada, která zní trochu sobecky, ale někdy funguje - ignorujte ho, starejte se o sebe a dejte se dobře do kupy - tak, abyste vzbudila jeho zájem. Buď se chytí a bude mít tendenci se vrátit. A to by pro vás myslím nebyl špatný výsledek - protože i když píšete, že vám nejde o to, aby se vrátil - tak si myslím, že vám o to hodně jde. No a pokud se nechytne - tak si vylepšíte sebevědomí natolik, že brzy objevíte někoho jiného a pak možná budete v situaci, kdybyste kamarádovi mohla pomoci. Protože až v tu chvíli, bude váš kamarád a ne přítel a nebo bývalý přítel. Ne že by pomoci přátelům bylo výrazně snazší - ale emoce kolem toho jsou přec jen přehlednější. :-) Opatrujte se, myslím, že to potřebujete. :-)
P.s. Ještě varování a berte ho prosím vážně. tohle je situace, ve které lidé velmi často s drogama začínají, může se to stát i vám. A i když si myslíte že ne - tak tohle riziko je opravdu velké - a blbě se mu vyhýbá.