Silniční kontrola, pozitivní marihuana
Martin
Zdravím všechny!
Dne 26.7. jsem absolvoval silniční kontrolu státní policií jejíž součástí byl i test na drogy provedený soupravou Drugwipe5+. Na testu se mi vybarvil cannabis, kontrola probíhala v půl jedné ráno, marihuanu jsem přitom užil 24-26hodin předtím. Zkouřený autem nejezdím! Trval jsem na odběru krve který mi byl proveden a policisté mi namístě zadrželi řidičský průkaz. Jakou mám naději, že mi nenaleznou aktivní THC v krvi? Za poslední dva měsíce je to již počtvrté co jsem \"lízal\", to již dle mého názoru hraničí s buzerací a šikanou. Dále jsem se dočetl, že úředníci mi do 5ti dnů musí zaslat vyrozumění o zahájení přestupkového řízení, pokud ne tak by mi měli ŘP okamžitě navrátit, je to tak? Dostalo mě i chování policistů na místě, bylo mi z nich na zvracení. V našem maloměstě stačí aby se mladej člověk ukázal s autem po šesté večerní a je skoro jistota že vás budou stavět, otravovat, zdržovat. Jak této situaci předejít do budoucna? Snad je i jiné východisko než s trávou nadobro seknout. Vlastně je VRCHOL, že člověku můžou na místě sebrat papíry na základě výsledků ze šmejdu jménem Drugwipe. Děkuji za odpověď. Ať žije fízlokracie.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Orientační testy ze slin, které provádí policie, mohou poskytnou pozitivní výsledek jednak v případě, jste kouřil marihuanu těsně před řízením a jste intoxikovaný, a jednak v případě, že jste marihuanu kouřil nedávno (ve Vašem případě zřejmě den předtím), ale nejste aktuálně pod jejím vlivem v okamžiku řízení. Právě proto se provádí laboratorní test z krve, který má prokázat přítomnost THC, resp. metabolitů THC, a určí, zda jste aktuálně pod vlivem. Pokud laboratoř prokáže THC, tak je rozdíl, zda prokáže aktivní THC (jste aktuálně intoxikovaná) nebo metabolity THC (kouřila jste v minulosti). V prvním případě je to problém (přestupek či trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky), v druhém případě byste problém žádný mít neměl. Aktivní THC se prokáže s největší pravděpodobností do 12 h od poslední užití marihuany. Nicméně jako max doba, po kterou lze aktivní THC prokázat, se uvádí 24 h.
Co se týče zadržení a znovu navrácení řidičského průkazu, nemám k tomu přesné informace, a myslím, že by bylo nejlepší, pokud byste se obrátil s dotazem na Právní poradnu A. N. O. Je to bezplatná právní poradna pro lidi, kteří se dostali do právních potíží v souvislosti s užíváním drog a pro jejich rodiny a blízké. Kontakt najdete na www.asociace.org pod kolonkou Právní poradna vpravo dole.
Můžete se na ně obrátit telefonicky (a případně si sjednat osobní schůzku, pokud jste z Prahy nebo je Vám Praha dostupná) nebo řešit věc na dálku (po telefonu, mailem, faxem). Pokud by Vám radili na dálku, tak budou potřebovat zaslat mailem (naskenované) nebo faxem příslušné materiály, pokud jste nějaké od Policie ČR obdržel. Nemusíte se nijak obávat, informace od nich se nikam nedostanou, a jsou schopni Vám dát relevantní právní informaci. V kanceláři pracují na částečné úvazky dva právníci a kolegyně, která dělá managment projektu a sociální práci (Jana Marečková, kterou potkáte na telefonu pravděpodobně, pokud tam zavoláte).
Přeji hodně štěstí, a pokud bude potřeba, tak znovu napište.